Oeh! Dit is het geheim achter succes van B&B Vol Liefde

Media door Alyssa

Ralph de Beurs, het creatieve brein achter menig RTL-programma's, heeft de succesfactoren van de populaire realityshow B&B Vol Liefde uit de doeken gedaan. Deze serie, waarin singles hun eigen bed and breakfast in het buitenland runnen terwijl ze op zoek zijn naar de liefde van hun leven, trekt wekelijks miljoenen kijkers. Wat is het geheim achter deze kijkcijferknaller?

Van droomhuis naar droomliefde

Het idee voor B&B Vol Liefde is eigenlijk ontstaan uit een ander RTL-programma, vertelt Ralph in het radioprogramma WNL In de Kantine op NPO Radio 1. "We volgden eerder stelletjes die voordelige huizen kochten in zonnige oorden als Spanje en Italië. Maar toen dacht ik: wat als één van de partners wegvalt of als de relatie eindigt? Dan blijf je in je eentje achter in een vreemd land." Deze gedachte zette Ralph aan het brainstormen en zo werd het concept voor B&B Vol Liefde geboren.

Echte mensen, echte dromen, echte liefde

Volgens Ralph ligt de aantrekkingskracht van het programma in de oprechtheid van de deelnemers. "De mensen die meedoen zijn echt. Ze hebben avontuurlijke dromen en zijn oprecht op zoek naar de liefde. Dat spreekt enorm tot de verbeelding van de kijkers thuis." Hij legt uit dat het programma inspeelt op een verlangen dat bij veel Nederlanders leeft. "Veel mensen dromen ervan om een nieuw leven te beginnen in het buitenland en een eigen bed and breakfast te runnen, maar durven die stap nooit echt te zetten. Door naar B&B Vol Liefde te kijken, kunnen ze toch een beetje meeleven met dat avontuur."

Publiciteit en klandizie

Ralph weerlegt de kritiek dat de deelnemers vooral meedoen voor de publiciteit en extra klandizie voor hun B&B's. "De bed and breakfasts van onze kandidaten zijn vaak al goed bezet. Ze zijn niet per se op zoek naar extra boekingen, maar naar iemand om hun leven mee te delen. Ze hopen echt de liefde te vinden via ons programma."

B&B Vol Liefde trekt meer dan 2 miljoen kijkers 

Dat de formule van B&B Vol Liefde werkt, blijkt wel uit de torenhoge kijkcijfers. De eerste aflevering van het nieuwe seizoen trok afgelopen maandag al meer dan 2 miljoen kijkers. En als het aan Ralph ligt, zal dat aantal alleen nog maar stijgen. "We hebben dit seizoen een geweldige groep deelnemers met stuk voor stuk boeiende verhalen. Ik kan niet wachten om te zien hoe hun liefdesavonturen gaan verlopen en ik weet zeker dat heel Nederland net zo enthousiast zal meekijken."

Lees ook: B&B Vol Liefde-Rene klapt uit de school: ‘Heb nu een vriendin die mij wel te eten geeft'