Unilever stopt met Photoshop en het gebruiken van ‘normaal’ op beautyproducten
Normaal, wat is dat eigenlijk? Hoe langer je erover nadenkt, hoe minder sense het eigenlijk maakt. Wie bepaalt wat normaal is? Unilever wil van de term af. Daarom stoppen ze met het gebruiken van het woord ‘normaal’ in hun advertenties en op hun producten. Op deze manier proberen ze inclusiever te worden.
Lees ook: 10 x series met krachtige vrouwen
Unilever
Unilever is het moederbedrijf achter veel van onze dagelijkse levensmiddelen. Denk bijvoorbeeld aan Rexona, Vaseline en Dove, maar ook Ben & Jerry's, Zwitsal en Andrélon. Unilever krijgt al een tijdje veel kritiek op non-inclusiviteit. In 2017 kreeg het bedrijf bijvoorbeeld bakken kritiek om deze advertentie van Dove, waarin een zwarte vrouw haar topje uittrekt en verandert in een witte vrouw.
Photoshop
Naast dat ze de term ‘Normaal’ in de prullenbak gooien, gaan ze ook stoppen met het photoshoppen van de modellen. Zowel lichaamsvorm, -grootte, -proporties en huidskleur zal niet meer digitaal worden aangepast. Ook zullen de advertenties bestaan uit mensen van diverse, ondervertegenwoordigde groepen.
Onderzoek
Unilever heeft een onderzoek gedaan onder 10.000 mensen in negen landen. Zeven van de tien proefpersonen gaf aan dat het woord ‘normaal’ op verpakkingen een negatief effect heeft op mensen. Meer dan de helft voelt zich buitengesloten door de beautyindustrie. Ze vinden dat er meer focus moet komen op hoe mensen zich beter kunnen voelen in plaats van er alleen maar beter uit kunnen zien. Daarom wil Unilever vanaf maart 2022 helemaal van het 'normaal' af zijn. Wij zijn fan!