Dankzij TikTok ging deze foundation van 3 naar 40 kleuren
Als je op BeautyTok zit, heb je waarschijnlijk wel de cushion foundation van het Korean Beauty merk TirTir voorbij zien komen. Deze foundation was erg populair, maar er was een probleempje: er waren maar drie kleuren. Dit is hoe TikTok ervoor heeft gezorgd dat de foundation ging van drie naar veertig kleuren.
Lees ook: Low maintenance is het nieuwe high maintenance wat TikTok betreft
Wat is de TirTir foundation en waarom hadden ze maar drie kleuren?
TirTir is een make-up en skincare merk uit Zuid-Korea. Vorig jaar ging het merk viral door hun Mask Fit Red Cushion Foundation. Deze foundation met de iconische rode verpakking werd snel populair in het Westen. Er was alleen een probleempje voor veel mensen op BeautyTok. De foundation was beschikbaar in maar drie kleuren. Dit is vrij typisch voor Koreaanse merken, maar wanneer een merk wereldwijd succes wil behalen, voldoet het natuurlijk niet. Verschillende content creators maakten video's waarin ze de donkerste kleur van de foundation uitprobeerden. En het was voor velen geen verrassing dat de kleur niet donker genoeg was. Door deze negatieve feedback besloot het merk om aan het begin van 2024 nog zes kleuren toe te voegen aan de collectie. Maar ja, negen foundation tinten is nog steeds erg weinig. Veel bekende influencers spraken zich uit waaronder Mikayla Nogueira, Golloria en Robert Welsh spraken zich uit. Uiteindelijk was het TikTokker Darcei die de grote verandering in werking wist te zetten. Zij was de eerste persoon die haar kritiek uitte richting het Koreaanse merk maar ook de persoon die ervoor zorgde dat het merk zo populair werd.
@golloria
BeautyTok nam dus geen genoegen met de nieuwe kleuren en bleef het merk hierop aanspreken. In mei werd de shade range daarom uitgebreid naar twintig shades. In juni werden het er dertig en in augustus 2024 hebben we uiteindelijk veertig kleuren gekregen van deze foundation. Hiermee heeft TirTir de meest inclusieve shade range voor een cushion foundation ooit.
@missdarcei
Inclusiviteit in de beautywereld
Meer inclusiviteit in de beautywereld is iets waar social media veel invloed op heeft gehad. TirTir is zeker niet het enige merk dat hun product aanpast na kritiek van influencers en andere consumenten. Dat een foundation een kleur moet hebben voor iedereen, dat is natuurlijk niks nieuws meer. Toen Rihanna haar merk Fenty opstartte, werd er een nieuwe industry standard gezet. Fenty was een van de eerste merken die een inclusieve shade range had. Sindsdien komt een merk er niet zomaar mee weg als ze besluiten om hun product op enkel lichte huidskleuren te richten.