René en Celine dreamed a dream
René speelde eerder hoofdrollen in musicals als Aida en Beauty and the Beast en Celine werd beroemd door haar rollen in onder andere Mamma Mia en My Fair Lady. Zenuwen spelen geen rol voor deze sterren. Celine: "Je hebt mensen die dat wel hebben, zelfs heel bekende acteurs. Die staan kotsend in de coulissen. Als mij dat zou overkomen, dan zou ik wat anders gaan doen. Ik heb alleen bij de première zenuwen of wanneer er een belangrijk iemand in de zaal zit. Bijvoorbeeld iemand van een castingbureau. Ik heb geen last van zenuwen als familie komt kijken, want mijn moeder zegt toch altijd: "Wat ben je goed!"
René: "Ik vind de eerste try out altijd doodeng, enger dan de première. De try-out zegt wat mij betreft of het stuk een succes gaat worden, of juist niet. Je speelt dan voor de eerste keer voor publiek en krijgt direct reactie. Ik vond het bij Les Miserables heel moeilijk te peilen of het een succes werd. Lastiger dan bij Beauty and the Beast, want daar zit veel humor in en dan hoor je gelach. In deze musical gaat bijna iedereen dood en wordt men over het algemeen emotioneel geraakt. Je hoort hooguit tijdens stille momenten een zakdoek die tevoorschijn wordt gehaald."
Celine beaamt dit en vertelt over het moment dat zij écht wist dat Les Miserables een succes zou worden: "Dat was bij de première. Het was de hele tijd heel stil en we hadden geen idee hoe de avond verliep. In de tweede helft zong René Breng hem thuis, een heel moeilijk maar mooi nummer, en toen kwam er een applaus en dat stopte niet! Ik zat op dat moment te kijken in de coulissen en mijn eerste reactie was: "JA!"
Terwijl de musical speelt, gebeurt er achter de schermen ook heel veel. Wij vragen naar de ervaringen van René en Celine. René: "Ze zouden eigenlijk een real life soap moeten maken van hoe het er backstage aan toegaat. Het is echt een wespennest. Maar eigenlijk moet je ook niet willen weten wat er gebeurd, want het is ook de magie van theater." Celine: "Je wil niet weten dat iemand een flauwe grap maakt en vervolgens doodgaat op het toneel." René: "Je brengt wel zeven avonden in de week met elkaar door. Het is dan een soort familiaire sekte-achtige sfeer met ruzies en leuke dingen. Je werkt op een hele close manier met elkaar samen. Je bent heel kwetsbaar, zowel op het toneel als erachter. En die kwetsbaarheid maakt dat het elke dag anders is en dat mensen elke dag anders reageren."
René en Celine moeten nog steeds auditie doen om een rol te bemachtigen. Celine: "Dat hoort er gewoon bij, het houdt je scherp. Ik heb bijvoorbeeld auditie gedaan voor Ciske en daar was ik voor aangenomen. Maar toen ik wist dat Les Miserables kwam heb ik dat afgezegd. Soms lukt het gewoon niet, dan doe je vier audities achter elkaar en soms zit je er in één keer in. René: "Mijn doel was om in Hair en in Jesus Christ Superstar te spelen. Hair is mij gelukt en toen kwam Jesus Christ Superstar. Ik was uiteindelijk over met één ander iemand over voor die rol, maar ik ben afgevallen. Ik kreeg dat seizoen de rol van Gaston in Beauty and the Beast."
Celine: ""Wat heel grappig was, toen hij die rol van Gaston kreeg, toen zeiden mensen opeens: 'Goh, die René is grappig zeg', en nu over over zijn vertolking van Jean Valjean zeggen ze: 'Oh, maar hij kan ook zingen, dat is toch ook wat.' En ik denk dat er toch wel iets is dat bepaald wat je gaat doen." René: "Het is toch een soort balans in het universum, achteraf denk ik dat het heel goed is geweest voor mij."
Celine en René hebben al veel mooie rollen gespeeld, toch blijven er altijd nog toekomstdromen. Celine: "Ik heb al veel musicals gedaan, maar ik heb nog niet in een musical gestaan waar ik moest zingen, spelen én dansen. Dat zou ik nog wel graag eens willen doen." René: "Ik heb denk ik al heel veel geluk gehad in mijn carrière. Na Aïda dacht ik dat ik nooit meer zoiets speciaals zou meemaken, maar de producties erna waren ook weer zo bijzonder, dat ik er elke keer weer door werd verrast. Maar ik zou hierna wel weer wat luchtigs willen doen, bijvoorbeeld iets oer-Hollands. Ik vind balans in mijn werk heel belangrijk. De ene keer een grootse musical en dan erna iets kleinschaligers."
Lees ook: De Moeder der Musicals is terug! Les Miserables speelt nog tot en met november in het Nieuwe Luxor Theater in Rotterdam. Kijk hier voor meer informatie.