Spaart u ook zegeltjes?

Vrije tijd door Redactie Ze.nl

Het boek De kassiere van de Franse Anna Sam is voor mij een feest van herkenning. Na jarenlang een blog te hebben bijgehouden over haar belevenissen achter de kassa, besloot ze deze avonturen te bundelen in een boek. Dit levert een aantal bijzonder vermakelijke hoofdstukken op. Ze beschrijft haar werkzaamheden alsof ze jou moet inwerken. Ze geeft je tips over hoe je met lastige klanten moet communiceren en wat er onmisbaar is als je de hele dag achter de kassa zit: een rol keukenpapier. Want weet je hoe vaak je in de derrie van een klant grijpt? Denk dan niet aan een lekkend pak melk, maar aan bijvoorbeeld een flinke klodder neusafval.

Ik vond het persoonlijk heel storend wanneer ik bellende klanten aan mijn kassa had. Want weet je wel hoe het voelt als je probeert aan te geven hoe duur iets is en die persoon je alleen maar als lastige vlieg ziet? Of erger: denkt dat je een automatische betaalautomaat bent en je dus gewoon negeert. Ik zorg er dan ook voor dat ik stop met bellen als ik bij de kassa kom. Ook Anna heeft zo haar eigen manier om die bel-klanten te 'straffen': "Ik besluit hem geen TotziensPrettigeDagNog te gunnen. Je pakt ze terug waar je kunt."

Met veel humor geeft Anna de meest grappige antwoorden op de stomste vragen. Veelgehoorde vraag aan een kassajuffrouw is: "Ben jij open?" Anna antwoordt dan doodleuk: "Ik niet, maar mijn kassa wel." Een andere vaak gestelde vraag: "Zat je op mij te wachten?" Anna: "Natuurlijk! Sterker nog, ik begon al ongerust te worden!" En dan heb je nog de klanten die denken dat ze op de markt zijn en kunnen afdingen: "Als ik lief ben, bereken je dan een leuk prijsje?" Anna laat zich niet kisten: "Wat wilt u liever: twee of drie keer zo duur?" En dan als laatste, eentje die je zelf ongetwijfeld wel eens hebt gebruikt: "Ik zal je eens flink aan het werk zetten!" Anna: "Doe geen moeite, ik blijf liever zitten." Of, als ze echt op dreef is: "Dat zal niet gaan, ik zit hier voor de vorm." Heerlijke antwoorden die ik graag had willen gebruiken in mijn tijd als kassière.

Ook als je geen kassière bent, of bent geweest, dan is het boek een feest der herkenning. Want ik weet zeker dat je jouw eigen klantgedrag herkent in de situaties die Anna beschrijft. En dan word je even met je neus op de feiten gedrukt dat het gewoon soms niet zo leuk is om dat kleine hokje te zitten, waar je voortdurend wordt geconfronteerd met klanten die chagarijnig uit hun werk komen. En je denkt wel twee keer na voor je even lekker in je neus pulkt. Een fijn boekje om te lezen, het is gegarandeerd grinniken!


De Kassiere
Sam, A.
155 bladzijden
Uitgeverij Artemis
ISBN: 9789047200819