De voor en nadelen van social media
Social media, iets waar iedereen onderhand nu wel van op de hoogte is. TikTok, Instagram en Snapchat, noem het allemaal maar op. Hartstikke leuk allemaal, maar helaas zitten hier ook wat minder positieve gevolgen aan verbonden.
Nadelen social media:
Catfish
Je leert via Instagram een leuk persoon kennen bij jou uit de buurt. Diegene speelt voetbal, studeert psychologie en woont bij de ouders, denk je. Uiteindelijk blijkt het een 43-jarige man te zijn met kinderen, een vrouw en jou als doelwit. Op het internet kan je jezelf heel makkelijk voordoen als een ander persoon. Zorg daarom dat je nooit zomaar met iemand afspreekt die je online hebt leren kennen, of zorg dat er genoeg bewijs is van de echtheid van die persoon.
Pesten
Oei, helaas een hele bekende. Niks is makkelijker dan online pesten. Mensen zitten achter hun telefoon, zonder enige consequenties een vervelende, kwetsende reactie te plaatsen. Hoe moeilijk het ook is, trek je hier zo weinig mogelijk van aan. Als jij actief bent op social media, is het helaas ‘normaal’ om negatieve reacties te ontvangen. Sommige mensen kunnen hier prima mee omgaan, maar veel ook niet. Heb jij liever geen last van deze dingen? Dan is het misschien handiger om een privé account aan te maken of je reacties uit te schakelen.
Valse informatie
Jij bent benieuwd hoe je het snelste af kunt vallen. Je zoekt dit op TikTok op en ziet gelijk een lijstje staan met dingen die je sowieso niet mag eten. Onzin. Mensen kunnen alles wat ze willen online zetten, en hier hoeft niks van te kloppen. Dit wordt namelijk door niemand gecheckt, het is aan jou wat je gelooft. Daarom is het handiger om zulke dingen op te zoeken bij vertrouwde sites of socials. Is het een nep account, is er een rare bron gebruikt of wil die persoon jou ergens extreem van overtuigen? Dan is het meestal niet helemaal waar.
Voordelen
Makkelijk en snel informatie krijgen en verspreiden
Aan de andere kant, is het wel heel makkelijk om snel iets te vinden over een specifiek onderwerp. Meestal als je een woord opzoekt in de zoekbalk bij TikTok bijvoorbeeld, krijg je gelijk honderden video’s over dit onderwerp. Sporttips nodig? Er zullen tientallen meiden zijn die jou kunnen helpen met jouw doel. Benieuwd naar een ongeluk? Waarschijnlijk staat ergens bovenaan gelijk een video van vertrouwde bedrijven zoals NOS of een ander nieuwsblad die jou alle details vertelt.
Contact met de hele wereld
Dit is misschien wel het coolste ooit, binnen no-time in contact komen met mensen die jij normaal nooit zal ontmoeten. Denk even na: Jij plaatst een Engelse TikTok die miljoenen keer bekeken wordt en de reacties worden helemaal vol gespamd met buitenlandse mensen. Je hoeft maar een knopje in te drukken en je kunt in gesprek gaan met deze persoon. Je kunt op social media zoveel mensen leren kennen door gewoon actief te zijn op je socials.
Groot bereik en snel viraal
Als je ergens een groot bereik kan bereiken, is dat via de media. Niks is makkelijker dan je bedrijf promoten op social media. Plaats wat nodig is, en als je geluk hebt komt de video bij de juiste doelgroep terecht. Het is dan ook belangrijk om de bijpassende hashtags, vormgeving en woordkeuze te gebruiken. Op TikTok kun je altijd wel viraal gaan. Je hoeft maar iets te plaatsen wat mensen grappig, herkenbaar of zielig vinden en je hebt de jackpot te pakken.
Social media
Maar wat is social media nou precies en hoe is dit ontstaan? Social media is een verzamelnaam voor alle platforms die er bestaan. In totaal zijn er meer dan honderden platforms waar dagelijks miljoenen mensen op actief zijn. De populairste apps zijn dan ook TikTok, Instagram en LinkedIn. In 1997 werd voor het eerst echt geëxperimenteerd met social media.