Deze nieuwe Gen Z marketing trend op TikTok is geniaal

Media door Maya Luz

Goede marketing vereist creativiteit. Op TikTok is er een nieuwe marketing trend ontstaan die bedrijven op een wel heel grappige manier toepassen. En daar zit natuurlijk Gen Z achter.

Lees ook: Free bleeding is de nieuwste controversiële trend onder Gen Z

Gen Z schrijft het script

De trend is eigenlijk heel simpel: zet een medewerker, of soms de eigenaar, van een bedrijf voor de camera en laat ze een script voorlezen dat is geschreven door een Gen Z. Ofwel, je krijgt een script dat volstaat met slang van de jongere generatie. Zo staat iedere video onder deze trend vol met woorden zoals slay, pookie, rizz, vibe en nog veel meer. En het grappigste aan deze trend is dat de verteller van de video vaak uit een wat oudere generatie komt, zoals Gen X of de Baby Boomers. Hierdoor voelt het gebruik van woorden zoals besties en it's giving een beetje gek en dat maakt het alleen maar leuker. Daarnaast is het toepassen van deze zinnetjes en uitspraken extra grappig wanneer je het gebruikt voor dingen die heel serieus gebracht zouden kunnen worden. De trend wordt inmiddels toegepast door hele grote bedrijven, maar ook door kleinere bedrijven zoals winkels of bijvoorbeeld de visboer om de hoek!.

@lyanne_centen

De trend is hilarisch, maar eigenlijk ook ontzettend slim. Wanneer je de trend goed uitvoert, maak je namelijk niet alleen je kijkers aan het lachen, maar je informeert ze ook effectief over je bedrijf. Door middel van de trend kan een bedrijf gemakkelijk laten zien en vertellen wat ze verkopen of wat voor diensten ze verlenen. En het zorgt uiteraard voor naamsbekendheid, wat voor marketing ook vaak een belangrijk doel is.

@fyfieldmanor

Gen Z en online marketing

Dit is niet de eerste keer dat een TikTok trend vanuit Gen Z helemaal viral gaat. Eerder was er een trend waarbij de Gen Z stagiair of social media manager werd ingezet om de video te bewerken. Het resultaat: een hilarische video waarin eigenlijk vrij weinig wordt gezegd, maar toch ook heel veel. De video's stonden vol met shots waarbij de persoon in beeld eigenlijk niks anders deed dan ademhalen, en om een of andere reden is het een hilarische hit op sociale media.

@newheightshow

Op het gebied van marketing is er een interessante shift gaande. Jongeren uit Gen Z worden momenteel volwassen, studeren af en beginnen met werken. In het marketingveld heeft deze generatie momenteel enorm veel invloed. Wie weet waar de nieuwste trends ons heen gaan brengen!