Structuur in je leven: waarom vinden we het soms zo moeilijk en hoe krijg je meer structuur?

De maatschappij door Esra

In het leven krijgen wij nou eenmaal te maken met veel taken en verantwoordelijkheden. Iedereen gaat hier op zijn eigen manier mee om. Word dit jou even te veel en ben je de structuur helemaal kwijt? Geen stress, wij helpen je! Lees snel verder voor de beste tips om meer structuur te creëren.

Wat maakt het creëren van structuur zo moeilijk?

  • Allereerst maakt het gebrek aan doelen of prioriteiten het erg moeilijk om structuur te creëren. Zonder duidelijk in beeld te hebben wat je wil bereiken, is de kans groot dat je verdwaald in alle taken en verantwoordelijkheden;
  • Daarnaast is het sowieso moeilijk om structuur te behouden zonder ondersteuning van bijvoorbeeld een agenda of planner;
  • En mogelijk spelen interne factoren een grote rol bij het verstoren van de structuur. Denk aan mentale problemen, uitstelgedrag en een gebrek aan motivatie;
  • Tenslotte is het natuurlijk ook mogelijk dat je te maken krijgt met onverwachte gebeurtenissen of veranderingen. Ook al is jouw leven op en top gestructureerd, soms wordt er plotseling een flexibele houding van je verwacht.

Lees ook: Nieuwjaarsdoelen die je wél moet volhouden in 2024

Tips om structuur te creëren

Gelukkig zijn er heel veel manieren om structuur te creëren.

Maak een lijst/planning

Om overzichtelijk te krijgen wat je nou daadwerkelijk allemaal moet doen, is het slim om een lijst te maken. Schrijf daarin al jouw taken, verantwoordelijkheden en activiteiten voor die dag of week op. Vervolgens maak je een ranking, waarbij je de dingen met de meeste urgentie bovenaan zet. Zo heb je in één oogopslag duidelijk wat er nog van jou verwacht wordt.

Wat houdt jou tegen?

Probeer er bewust van te worden wat hetgeen is dat jou tegenhoudt om gestructureerd te leven. En wat is hier dan voor nodig om dit te veranderen? Zoek hierbij naar manieren die voor jou werken.

Besteed je je tijd juist?

Ga eens na of er activiteiten of mensen zijn die jou veel tijd kosten, maar die geen toegevoegde waarde hebben. Misschien neem jij nu verantwoordelijkheden op je, die eigen bij anderen thuishoren. Of misschien neem jij taken op je die jou te veel overbelasting geven. Probeer hiervoor een geschikte oplossing te vinden.

Leer routines aan

Hoewel het misschien even tijd kost om aan een nieuwe routine te wennen, gaat dit jou wel helpen. Niet alleen creëert het rust, ook zorgt het voor meer structuur. Sta bijvoorbeeld elke dag rond hetzelfde tijdstip op en ga dan ook elke dag rond hetzelfde tijdstip naar bed. Neem hierin ook mee dat het belangrijk is om je rust te pakken!

Maak hetgeen af waarmee je bent begonnen

Probeer zoveel mogelijk dingen af te maken wanneer je eraan begonnen bent. Het is namelijk heel onoverzichtelijk om allerlei kleine, onafgemaakte projecten te hebben. Daarbij geeft het een goed gevoel om taken af te strepen als je er klaar mee bent. Probeer je taken dus zoveel mogelijk één voor één af te handelen.

Lees ook: Dit zijn de positieve kanten van last minute je plannen afzeggen

Begin de avond ervoor

Vooral als je geen ochtendmens bent, is het heel vervelend als je in de ochtend nog van alles moet doen. Probeer daarom de avond ervoor al wat dingen klaar te leggen. Smeer bijvoorbeeld alvast je brood en kies alvast je outfit uit.

Gebruik een agenda

Om geen afspraken over het hoofd te zien is het slim om je agenda up-to-date te houden. Niet alleen heb je al je plannen overzichtelijk onder elkaar staan, ook geen het rust om alles op te schrijven.

Bewaar niet álles

Misschien vind je het lastig om dingen weg te gooien, toch is het verstandig om dit wél te doen. Heel veel papieren en online bestanden heb je écht niet meer nodig. Het bewaren ervan geeft dan alleen maar onrust.

Ruim je spullen op

Leer jezelf aan om alles wat je gebruikt ook na gebruik direct weer op te ruimen. Hierdoor blijft het overal netjes en hoef je straks niet alles in één keer op te ruimen. Leg daarbij ook alles op een vaste plek neer. Zo raak je je spullen niet snel kwijt en vind je gemakkelijk alles terug.

Bron: Lifecoach.nl en Psychologievansucces.nl Beeld: Unsplash