Slimme marketing trucjes waar ook jij intrapt
Om een zo hoog mogelijke omzet te krijgen, maken bijna alle bedrijven gebruik van slimme marketingtrucjes. Hoe erg jij je er ook tegen verzet, ook jij gaat er wel eens intrappen. Als je er niet al regelmatig ingetrapt bent…
Afgeprijsde producten als marketing trucjes
Zowel online als in de fysieke winkels zie je veel afgeprijsde producten. Een camera van €380,- die nu ‘maar’ €320,- kost of een make-up palette van €15,- naar €10,-. En zo zijn er héél veel verschillende aanbiedingen die de producten ineens heel aantrekkelijk maken. Op deze manier kopen veel mensen producten die ze niet per se nodig hebben. Dus dan lijkt het misschien alsof je geld hebt bespaard, maar eigenlijk is dat niet het geval. Daarbij zijn er ook bedrijven die weken voordat Black Friday begint hun prijzen verhogen, waardoor de prijzen tijdens de Black Friday Sale gewoon de normale prijzen zijn.
Eén duur product/dienst
Nog een slimme tactiek is om één product of dienst heel duur te maken, waardoor de andere producten of diensten er ineens veel goedkoper uitzien. Neem als voorbeeld de gerechten op een menukaart in een restaurant. Als er één gerecht op staat die veel duurder is dan de rest, voelt het alsof je redelijk goedkoop uit bent als je een goedkoper gerecht kiest. Terwijl je alsnog waarschijnlijk meer uitgeeft dan je van tevoren had gewild.
Lees ook: Goedkope boodschappen: welke momenten zijn het meest tactisch?
Urgentie creëren
Bedrijven spelen een slim spel wanneer ze urgentie creëren door teksten als ‘slechts 2 beschikbaar’ en ‘deze aanbieding verloopt bijna’. Als klant maak je hierdoor sneller overhaaste beslissingen, waardoor je achteraf pas na gaat denken over de aankoop. Was dit wel nodig? En was het niet ergens anders goedkoper geweest?
Populair product afprijzen
Wat ook goed blijkt te werken, is een product, waar veel mensen de standaardprijs van weten, veel goedkoper maken. Hierdoor worden de klanten als het ware de winkel in gelokt, waardoor de kans groot is dat ze ook nog andere dingen gaan kopen. “Dat bier was zó goedkoop, dan mag ik deze zak chips er ook wel bij halen.”
Het doolhof effect
Winkels als de Ikea en H&M zijn er erg goed in: het doolhof effect. Voordat je bij de standaard en/of populaire artikelen komt, word je eerst langs de impuls artikelen geleidt. Veel mensen trappen er gemakkelijk in en nemen hier en daar wat hebbedingetjes mee. Hebben ze deze dingen ook écht nodig? Nee, vaak niet... Er wordt heel slim over nagedacht dus door die bedrijven.
Niet afgeronde prijzen & drie halen twee betalen
We sluiten het rijtje af met twee classics: de niet afgeronde prijzen en de drie halen twee betalen acties. Hoewel iedereen doorheeft dat het verschil tussen €3,99 en €4,- maar 1 cent is, pakken veel mensen onbewust toch sneller de niet afgeronde prijzen. Hetzelfde geldt voor de drie halen twee betalen acties. Ook al heb je maar één pak nodig en ben je dus uiteindelijk duurder uit wanneer je er drie haalt, pakken de meeste mensen er toch wél twee pakken extra bij.