Telefonisch 'in de wacht' bij een klantenservice? Ook dan loopt het opnamebandje soms door
Je kent het wel: probeer je de klantenservice van een bedrijf te bereiken, sta je minutenlang in de wachtrij. En als je dan toch geholpen wordt, zet de medewerker je 'even in de wacht'. Hét moment om eens even lekker tegen de persoon naast je te klagen over de service of gewoon te praten over andere onderwerpen. Logisch, maar misschien toch niet zo handig: volgens Radar loopt het opnamebandje namelijk ook door als je in de wacht staat. Oeps!
'Opname voor trainingsdoeleinden'
Gesprekken tussen klanten en medewerkers van de klantenservice worden vaak opgenomen 'voor trainingsdoeleinden'. Dan verwacht je dus dat het gesprek wordt opgenomen, maar waarschijnlijk had je niet door dat ook het gedeelte kan worden opgenomen waarin je 'in de wacht' staat. Dat is niet altijd zo, maar bij enkele bedrijven is dit wel het geval, blijkt uit de nieuwe aflevering van Radar op YouTube.
Verschillende bedrijven
Bedrijven als Bol.com, Woonfonds, Zilveren Kruis, De Friesland en Interpolis hebben bevestigd dat gesprekken worden opgenomen als ze in de wacht staan. "Als tijdens dat gesprek de medewerker de klant in de wacht zet om bijvoorbeeld het juiste antwoord op te zoeken, wordt dat gedeelte ook opgenomen. Technisch gezien is het anders niet mogelijk”, aldus Woonfonds.
KLM, Ziggo, Eneco, Vattenfall, T-Mobile, Nationale Nederlanden, ASR, ING en Rabobank zeggen tegen Radar gesprekken van hun klanten niet worden opgenomen als ze in de wacht staan.