5x tips om je werk niet uit te stellen
Zelfs de meeste doorgewinterde planner doet het wel eens: lastige taken uitstellen tot de. deadline wel erg dichtbij komt. Ben jij soms een uitsteller, en wil je hier vanaf komen? Deze tips helpen je hier misschien bij.
1. Eerst de minst aantrekkelijke taak
Is er iets dat je moet doen maar echt niet leuk vind? Zet die taak dan helemaal bovenaan je to-do-list. Zo heb je het zo snel mogelijk achter de rug en kun je daarna beginnen aan de leuke zaken. Zo ga je veel gemotiveerder aan de slag!
2. Minimale afleiding
Richt je omgeving zo in dat je zo min mogelijk wordt afgeleid als je aan het werk bent. Zet dus geen muziek of televisie aan, creëer een afgescheiden werkplek en leg je telefoon aan de kant.
3. Beloon en bestraf jezelf
Stel iets leuks in het vooruitzicht als je je taken hebt afgewerkt. Andersom kun je jezelf ook iets leuks ontzeggen als je niet hebt gedaan wat je met jezelf hebt besproken.
4. Plan je taken concreet in
Taken worden makkelijk aan de kant geschoven als je het druk hebt, dus probeer je concreet te focussen op één taak en je daaraan te houden. Zet dus niet 'studeren' of 'administratie doen' in je agenda, maar maak er duidelijke en specifieke punten van, zoals 'pagina 1 tot en met 20 studeren' en 'facturen opstellen'.
5. Samen werken
Maak afspraken om samen te werken of studeren, en vertel elkaar over je plannen en deadlines, zodat je verantwoording moet afleggen als je die niet op tijd afhebt. Zo motiveer je elkaar, maar kun je af en toe ook even kletsen als de concentratie eventjes op is.