Ophef over merkwaardige Zwarte Piet-advertentie van parketbedrijf in Metro
Er is nogal ophef ontstaan over een uiterst merkwaardige reclame in de gratis ochtendkrant Metro deze week. In de krant stond een paginagrote advertentie van een parketbedrijf waarop een foto is te zien met een donkere Sinterklaas op een kameel (?) en daarnaast een witte Piet. Wat dit met hun assortiment vloeren te maken heeft? De link die ze leggen is nogal merkwaardig...
Foto: Twitter / @EliseD4
Zwart is zwart
Naast de foto prijkt namelijk in grote blokletters: 'Onze vloeren zijn kleurvast. Zwart blijft zwart en wit blijft wit.' Daarnaast roepen ze op om als Zwarte Piet verkleed naar de winkel te komen, want de eerste tien die op deze manier verkleed naar de zaak komen winnen een gratis fiets. Eerder al kwam het bedrijf in opspraak. Een paar jaar geleden maakten zij een zelfde soort advertentie met een donkere vrouw in een Sinterklaaskostuum en enkele weken geleden boden zij 'genderneutrale vloeren' aan.
Op Twitter wordt de foto meerdere malen gedeeld en verontwaardigd gereageerd.
Iemand nog een door en door racistische vloer nodig? Ga dan even langs @beboparket https://t.co/e9PuYLLjXg
— Jan Postma (@j_postma) 2 november 2017
Wat bedoelt @Houten_Vloeren #Beboparket eigenlijk? #zwart #wit #kameel #foutereclame #naresplinter pic.twitter.com/u0utgFdp8U
— Brigitte Waelpoel (@BWaelpoel) 2 november 2017
De tekst maakt het geheel af... Wauw, echt wauw... #fail @Beboparket pic.twitter.com/b2xItYAtTu
— Elise Doeschot (@EliseD4) 2 november 2017
Bizar hè. Misbruik maken van kinderen in een discussie die gevoerd wordt door volwassenen. Bah, bah, bah.
— Soufia Zahri (@Soufz) 2 november 2017
Ik weet niet eens waar ik moet beginnen... Waarom zijn kinderen gebruikt in deze ad?! Shame on you @Beboparket #zwartepiet pic.twitter.com/vKim8AqL4Z
— Soufia Zahri (@Soufz) 2 november 2017
😆😆😆 Geweldig!!! Wat is hier racistisch aan dan?
— JustMe (@JolandaTwit) 3 november 2017
@Beboparket LOL. Hier van mij gratis reclame #treinleven Inhoudelijk zuigt de ad wel. Adres anyone? @Metro pic.twitter.com/b97O7lRya3
— Martijn Wieringa (@Joe_ZuCK) 2 november 2017
marketing technisch krijgt het natuurlijk wel alle aandacht, en bestaat er niet zoiets als slechte aandacht.
— Mister Motel (@MisterMotel) 2 november 2017
Lees ook: Pijnlijke tv: Breaking Bad-acteur boos om introfilmpje RTL Late Night