Deirdre, ik las op jouw site dat je opera zingt. Lovende kritieken. Volgens recensisten heers je over het podium. Maar ik zie ook dat je 26 bent. Kun jij de Ze-lezeressen uitleggen hoe je nu al zover gekomen bent?
"Dat is denk ik een kwestie van het hebben van een geschikte stem (daar heb ik niks voor gedaan, maar die heb ik gekregen), een bepaald talent, doorzettingsvermogen en heel hard werken."
Een veel gehoord vooroordeel over opera is dat het saai is. Hoe vind jij dat? Wat zou jij willen doen om opera aan een breder publiek te laten zien?
"Opera is verre van saai. Ik snap dat de beeldvorming hierover zo is ontstaan. 'Operazangeressen zijn dik en ze schreeuwen' is wat vaak wordt gedacht. Vroeger was dat eerste ook vaak zo. Tegenwoordig red je het niet meer met alleen een mooie stem. De verhalen uit de opera zijn van alledag. Ze gaan over liefde, macht, bedrog, verraad. Tijdloos dus. Juist dat maakt opera zo spannend. We leven nu wel in een maatschappij waarin alles sneller moet dan vroeger. We kunnen ons nog maar moeilijk concentreren op een concert in het concertgebouw met een tijdsduur van drie uur, waar niks beweegt behalve strijkstokken en een dirigeerstokje. Met alle nieuwe multimediatechnieken zoals gebruik van film etc., kan opera veel interessanter worden voor de tijd waarin we nu leven."
Wat wilde jij vroeger worden? Werd je al met een operastem geboren?
"Ik wilde van kleins af aan al actrice worden. Ik heb ook lange tijd gedacht dat ik dat zou worden en auditie gedaan voor de toneelschool. Ik was net achttien toen ik van de HAVO afkwam en dus eigenlijk te jong voor een kunstopleiding. Toen ben ik Nederlands gaan studeren (lerarenopleiding). Na een jaar dacht ik: 'Ja, dit is leuk, maar eigenlijk wil ik graag zingen'. Toen ben ik de vooropleiding conservatorium gaan doen en vervolgens conservatorium. Mijn Nederlands heb ik nog afgemaakt. Het geeft me best een fijn gevoel te weten dat ik altijd mijn eigen geld kan verdienen, mocht het in de zangwereld niet lukken. Ik had overigens helemaal geen goede stem, zeker in de puberteit niet. Toen ben ik logopedie gaan volgen en langzaam werd het beter. Maar ik ondervind nog steeds last van mijn oude, slechte spraakgewoontes. Maar goed, dit voorbeeld bewijst wel dat je met goede hulp een goed stemgebruik kunt aanleren."
Wie is jouw held binnen jouw vakgebied?
"Ik heb er meerdere. Ik probeer van iedereen het beste te combineren en te stelen, op een goede manier, haha!"
Op YouTube vond ik een filmpje waarop je Clemenza di Tito zingt met jouw tegenspeelster. Hoe kwamen jullie zo op dat podium verzeild?
"Haha, dat is een grappig verhaal. We zaten met de bevriende collega-zangeressen en partners in het park tijdens een optreden van leden van het concertgebouworkest en Wouter Hamel. Een heerlijk ontspannen middag met veel wijntjes en heerlijke hapjes. Na het concert was ook onze wijn op, maar we hadden wel nog kaas. We raakten aan de praat met onze buren op een volgend kleedje en ruilde onze kaas tegen twee flessen witte wijn. Ze vroegen wat we deden ('Wij zijn operazangeressen!') en toen kwam natuurlijk de onvermijdelijke vraag of we dan niet even iets konden zingen. Na al die wijntjes durfden wij wel en we zongen een duet uit de opera waarvoor we net aan het repeteren waren. Het park viel langzaamaan stil en vervolgens vroeg iemand van de organisatie of we ons duet konden herhalen op het hoofdpodium. Ja, en daar sta je dan in je korte broek met te veel wijntjes in je mik. Maar we hebben écht lol gehad. En het leukste vond ik dat mensen echt lyrisch waren en dat we daarmee hebben bewezen dat opera dus niet saai is!"
In populaire programma's, zoals Holland's Got Talent, zien we de laatste tijd veel meer operazangeressen. Hoe denk je dat dat komt?
"Goede vraag. Soms denk ik wel eens dat men genoeg heeft van inhoudsloze (sorry!) popnummers, maar dat men meer verdieping zoekt in muziek. Maar, het komt ook doordat de beeldvorming over opera steeds meer verandert, en dat is maar goed ook!"
Ik heb jou wel eens zien optreden en ik had van top tot teen kippenvel. Wat wil jij met jouw zangkunst teweeg brengen bij het publiek?
"Ik hoop dat mensen zich op de één of andere kunnen identificeren met het karakter dat ik speel, door (de ontwikkeling van) het verhaal, door relaties tussen personen of door simpelweg een mooi ingetogen muziekstuk. Laatst kreeg ik een prachtig compliment van iemand die overspannen is en heel erg had getwijfeld of hij naar de voorstelling moest komen. Het kostte hem erg veel moeite om helemaal naar het westen van het land te reizen. Naderhand kwam hij naar me toe en zei met tranen in zijn ogen dat het zien van de voorstelling voor hem een heleboel dingen in zijn privé-leven had opgehelderd en dat hij ontzettend geroerd was. Dat is toch een geweldig compliment! Daar denk ik zelf nooit zo over na, dat je mensen zó kan raken als je op het podium staat. Ik probeer me in te leven in mijn personage en het verhaal en meestal spreekt dat voor zich."
Als leek denk ik dat het zingen van opera niet alleen zingen is. Je acteert ook. Klopt dat?
"Zeker. Op het operapodium ben je een personage en niet jezelf, zoals je dat veel meer bent als je een lied zingt aan de piano. De lampen, het verhaal, je tegenspelers, je kostuum en de make-up helpen je daar natuurlijk ook ontzettend bij. Laatst, tijdens een repetitie van een grote productie, stond ik om de bühne en bedacht ik me dat ik aan het doen was wat ik vroeger altijd wilde, namelijk acteren. Maar nu zong ik er ook nog bij!"
Wat moet je kunnen als je opera wilt zingen? Welke kwaliteiten heb je absoluut nodig?
"Vroeger kon je wegkomen met alleen een goede stem. Tegenwoordig red je het daar niet meer mee. Je moet er goed uitzien, iets uitstralen. Met (veel) overgewicht wordt er doodleuk op een auditie tegen je gezegd dat je het nog een keer mag komen proberen als het je lukt om minstens tien kilo af te vallen. Je moet een goede actrice zijn en een ijzeren stamina (uithoudingsvermogen). Je moet een doorzetter zijn en haast leven voor je vak. Het is belangrijk te beschikken over veel kennis van de operageschiedenis en het is handig als je nieuwsgierig bent ingesteld. Ook houden veel regisseurs ervan als je zelf met ideeën komt en niet afwachtend bent. Het is ook van belang dat je je talen beheerst, in ieder geval vloeiend Engels en Duits, en bij voorkeur ook Italiaans. Tenslotte is het belangrijk dat je je eigen zaken goed op orde hebt; je bent tenslotte een zelfstandig ondernemer die voor zijn eigen inkomen moet zorgen. Je moet een goede boekhouding bij kunnen houden en zeer zakelijk (maar toch vriendelijk) kunnen zijn naar agenten en opdrachtgevers."
Kun jij van je beroep leven?
"Nog niet. Ik ben net afgestudeerd aan de Dutch National Opera Academy en net voor mezelf begonnen. Ik heb een agent gevonden in de UK die voor mij gaat werken. Hopelijk komen er op die manier kansen voor audities en werk. Zoals bij elke jonge ondernemer duurt het vaak een paar jaar voordat de zaken echt beginnen te lopen. En bij sommigen lukt het nooit. Mijn stem is ook nog niet helemaal klaar. Ik heb een stemsoort die wat meer tijd behoeft. Ik hoef dus ook nog niet te 'pieken'. Misschien eerst een kindje, dat is ook leuk natuurlijk! Ik zit wat dat betreft in een luxepositie. Ik ken meerdere sopranen van mijn leeftijd die met dit dilemma zitten. Veel van hen hebben een stemsoort die wel nu klaar is en hun carrière zou nu van start moeten gaan. De keuze voor een kind is voor hen lastiger."
Wat doe je op dit moment?
"Heel letterlijk gezien zit ik nu in de Starbucks in Berlijn dit interview te schrijven. Ik ben hier voor een tiendaagse Perfomance Practice Workshop. Elke dag drie coachings en 's avonds masterclasses. Heel vermoeiend, maar er vallen wel veel dingen op zijn plek. Er wordt voornamelijk aandacht besteed aan hoe je jezelf presenteert tijdens een auditie. Dat zijn de momenten waar je in slechts tien, en soms zelfs in maar vijf minuten moet laten zien wie je bent en wat je in huis hebt en waarom ze jóu de baan moeten aanbieden, in plaats van soms letterlijk één van de andere honderd sopranen die wachten op de gang. Het is leuk om met een groep van een kleine twintig getalenteerde zangers tien dagen intensief bezig te zijn met hetzelfde en je kunt zo veel van elkaar leren! Tenslotte proberen we allemaal hetzelfde te bereiken en struggelen we met dezelfde dingen."
Wat kunnen we nog van jou verwachten?
"Ik hoop veel. Het zou geweldig zijn als ik mijn geld zou kunnen verdienen in de opera en een paar leuke, goede producties per jaar kan doen in goede operahuizen over de wereld."
In welke productie zou jij nog willen spelen?
"Heel graag zou ik een keer de rol van Desdemona zingen in de opera Otello van Verdi. Prachtige muziek en een heel mooi verhaal. Wie weet... ik zou ervoor tekenen!"
Wat zou jij Ze-lezeressen aanraden die ook operazangeres willen worden?
"Weet je zeker dat je hieraan wilt beginnen? Nee, zonder gein. Het is een geweldig vak, maar je moet er wel voor 200% voor gaan."
Kijk voor meer informatie op de website van Deirdre.
Foto's: Roodhuizen fotografie