Zijn we de dupe van sex sells?

De maatschappij door Eline_B

Reclames
Er zijn genoeg reclames te noemen waar de vrouw wordt neergezet als minder of bijvoorbeeld als gebruiksvoorwerp. Zo heeft Guiness Bier een reclame gemaakt waar de vrouw dient als bijzettafel. De reclame is nogal grof, maar met een vette knipoog. 'De grap' aan het einde van de commercial moet wat luchtigheid brengen. Daarvoor moet je wel het einde zien van de reclame en dat is vaak niet het geval. Zelfs in ons nuchtere kikkerlandje is deze reclame verbannen. 

Ook Durex heeft er een handje van het principe sex sells wat verder te trekken dan wellicht de bedoeling was. Maar hier moeten zowel mannen als vrouwen met de billen bloot. De reclames van Durex hebben een grappige ondertoon, dus zullen als minder shockerend worden beschouwd. Bovendien verkoopt dit merk producten voor tijdens en bij de seks. Toch halen veel Durex-campagnes het daglicht niet, omdat ze niet voldoen aan de standaarden van de Reclame Code Commissie.

Provoceren & Shockeren
We provoceren en shockeren wat af, maar voor deze vrijheden heeft Nederland dan ook gevochten en gestreden. Dat laten we ons ook niet zomaar afpakken! Met provoceren proberen de reclamemakers een boodschap over te brengen. Ze willen de kijker laten nadenken over bepaalde onderwerpen of deze juist bespreekbaar maken. Bovendien blijkt uit onderzoek dat provocatie in reclames een positief effect heeft. Vooral bij merken met niet-commerciële doeleinden wordt de reclame gemakkelijk onthouden en gelinkt aan het product of de dienst. En dit is natuurlijk waar het om draait.
 
Toch is er ook een nadeel. Als de reclame te shockerend is, registreren onze hersenen de boodschap die daarna komt niet meer. Dit wordt ook wel het rubbernecking-fenomeen genoemd. Het gevolg hiervan is dat we enkel het beeld goed herinneren. Daar uiteraard een mening over vormen, maar welk product, dienst of merk het was? Dat vergeten we...

Uitbuiten
Mannen en vrouwen irriteren zich wat af als het gaat om reclames. Met stip op één staan reclames waarin de vrouw als lustobject wordt gebruikt. Ook reclames waar de man wordt gedomineerd door een vrouw en reclames met een milde vorm van porno zorgen ervoor dat onze haren overeind gaan staan. Dit blijkt uit een opinieonderzoek gehouden onder mannen en vrouwen. Ook de bevestiging van het traditioneel rollenpatroon, geslachtsstereotypen en onbereikbare schoonheidsidealen blijken ergernissen te veroorzaken.

Toch buiten wij, vrouwen, het beeld dat wordt gecreëerd behoorlijk uit. Elke vrouw maakt weleens gebruik van onze voordelen, hoe hard we ook schreeuwen dat we dit niet doen. Denk bijvoorbeeld aan het overhalen van je vriendje als hij weer eens niet meegeeft, of aan het in de strijd gooien van onze charmes als de portier ons niet wil binnenlaten. Ja, het is onschuldig, maar we gebruiken het wel! Misschien moeten we dan ook iets minder 'klagen' over de seksistische rol van vrouwen in reclames.

Ligt het aan ons?
De vrouw moet het vaak ontgelden. Maar ligt dat niet aan ons? Helaas moeten we de schuld ook bij onszelf zoeken. De reclames zijn niet bedoeld om ons te treiteren en moeten vooral niet te serieus genomen worden. Misschien missen de 'gedupeerden' hierdoor juist deze knipoog. En we kunnen toch ook niet met twee maten meten? Als vrouwen seks uitbuiten voor het eigen voordeel, kunnen we niet verwachten dat de maatschappij rekening met ons houdt. Onze voorouders hebben bovendien gevochten voor het recht te mogen provoceren en shockeren. Daarnaast hebben deze reclames ook een onderliggende boodschap, die ons laat nadenken over verschillende gevolgen en oorzaken waarvoor we anders wellicht onze ogen sluiten...

Wat denken jullie? Vinden jullie het terecht dat sommige seksistische reclames moeten worden verbannen? Of  kunnen we best wat hebben en de grap ervan inzien?