Ik & mijn studie: Muziekwetenschap
Ik studeer Muziekwetenschap aan de Universiteit Utrecht, daarnaast volg ik ook bijvakken aan de Universiteit van Amsterdam. Dit gebeurt via een universitaire studie in Amsterdam (Muziekwetenschappen) en Utrecht (Muziekwetenschap). Van oudsher is het zo dat Utrecht zich meer richt op de oude muziek en Amsterdam op de etnomusicologie. Dat betekent het bestuderen van muziek uit andere culturen. Wat houdt het in en welke vakken krijg je zoal? In de studiegids van de Universiteit Utrecht staat: "Beethoven en Mozart worden gerekend tot de grootste componisten aller tijden. Maar waarom eigenlijk? Wat maakt nu dat je de muziek van de ene componist wel mooi vindt en die van de anders niet? En hoe werden beide componisten in hun tijd gezien?" Dat soort vragen kun je tegenkomen als je Muziekwetenschap gaat studeren. Maar je leert bijvoorbeeld ook van alles over instrumentenkunde, akoestiek en muzikale tekstkritiek. En uiteraard is er ook ruimte om zelf muziek te maken. Muziekwetenschap is de ideale studie voor mensen die graag naar muziek luisteren en meer willen dan de hele dag zelf muziek maken. Voor mensen die geïnteresseerd zijn in de historische en sociologische achtergronden van muziek. Kortom, voor de echte liefhebbers." Hoe kwam je erop om dit te gaan studeren?
Want de huidige musici maken steeds meer gebruik van de kennis van musicologen om tot historisch verantwoorde uitvoeringen (en opnames) te komen en, als logisch gevolg, verdiepen instrumentenbouwers zich steeds vaker in de bouw van oude instrumenten. De belangstelling voor de historische en de theoretische kanten van muziek is niet altijd zo groot geweest als in de 20e eeuw, maar heeft wel altijd bestaan bij wetenschappers, historici, musici, dirigenten, monniken, schrijvers, componisten... en andere nieuwsgierige mensen! Wat vind je er zo leuk aan?
Op welke functies kun je solliciteren als je afgestudeerd bent? Iedere muziekliefhebber leert en geniet van de muziekwetenschappelijke publicaties, die hem achtergrondinformatie verschaffen over de muziek zelf, componisten, vertolkers en de sociaal-maatschappelijke omgeving waarin een muziekstuk geplaatst is. Mijn conclusie: via de wetenschap kan de kunst op een hoger niveau gemaakt en bestudeerd worden. De teksten in cd-boekjes, tijdschriften en programmaboekjes. De lezingen ter inleiding van een concert en de recensies achteraf. Allemaal het werkterrein van de muziekwetenschapper. Maar dat terrein kan ook luchtig zijn, zoals in mijn eigen tijdschrift Encore!Magazine. Dat is echt voor jongeren en die doelgroep spreekt me erg aan. Je ziet, Muziekwetenschappers denken, spreken en schrijven op verschillende manieren - die verschillende mensen aanspreken - over een vrijetijdsbesteding die bijna alle mensen aanspreekt.
Zijn er toelatingseisen? Over de ingangseisen geeft de website van Muziekwetenschappen in Amsterdam een kort, maar krachtig antwoord: "De bachelor vraagt geen muzikale hoogstandjes van je om toegelaten te worden, maar je moet wel het notenschrift beheersen. [......] Verder is het van belang dat je een muziekinstrument bespeelt en dan het liefst een instrument waarop je samenklanken kunt spelen."
En dan staat niets je meer in de weg om musicoloog te worden en alles te leren over het wonderbaarlijke verschijnsel "muziek"... |