Cosmeticapolitie slaat toe in Nederland
Een hoge UV-filter (minimaal factor 15) is een must voor iedere dagcrème, omdat zon zorgt voor huidveroudering, benadrukt Paula Begoun bij haar test van zes Nederlandse dagcrèmes. De Consumentenbond vroeg de Amerikaanse cosmeticagoeroe in oktober om een beoordeling te maken van een aantal huidverzorgingsproducten voor de oudere huid van oerhollandse merken zoals Etos, Hema, Kruidvat en Trekpleister. De grootste kritiek op de geteste producten had te maken met zonnebescherming: volgens Begoun was geen enkele crème voorzien van een noemenswaardige UV-filter en bij sommige producten ontbrak de filter zelfs helemaal. Schandalig, oordeelde de oprichtster van Beautypedia, want zelfs als je niet op het strand ligt, is een UV-filter onmisbaar om de huid tegen schadelijk, huidverouderend zonlicht te wapenen.
Paula Begoun, die zich zelf zonder gêne the cosmetics cop noemt, staat bekend om haar rücksichtsloze testen van cosmetica. Haar team legt de bijsluiters van allerlei huidverzorgingsproducten en make-up naast wetenschappelijke literatuur om te kijken of een product de mooie beloftes wel waar kan maken. Ook de prijs, textuur en verpakkingswijze worden in het oordeel meegenomen. In de cosmeticabranche wordt Paula gevreesd: ze uit publiekelijk haar woede over fabrikanten die in hun producten stoffen gebruiken die een hoge kans op allergische reacties hebben en ontmaskert regelmatig peperdure crèmes als unimpressive. De crèmes die ze voor de Nederlandse Consumentenbond testte, waren weliswaar goedkoop, maar daarmee was ook al het positieve zo'n beetje gezegd. De samenstelling van de crèmes is gedateerd en ouderwets en de verpakkingen - potjes in plaats van pompjes -betekenen dat de anti-oxidanten die wél enig effect kunnen sorteren al snel uitgewerkt zullen zijn.
Enkele tips uit de bestseller Don't Go to the Cosmetics Counter Without Me, waarin de productbeoordelingen zijn verzameld die Paula Begoun de afgelopen jaren maakte.
- Hypo-allergeen is geen beschermde term en kan dus op elk product staan, ongeacht de samenstelling.
- Hoe minder ingrediënten een crème bevat, hoe kleiner de kans dat iemand met een gevoelige huid er irritaties van krijgt.
- Een UV-filter (minimaal factor 15) is een must voor iedereen.
- Geen enkele crème kan de huid liften.
Is er ook goed nieuws? Jawel, want Paula Begoun voorziet haar testbeoordelingen van bruikbare inzichten en tips. Zo is de cosmeticapolitie van mening dat reinigingsproducten maar een paar euro hoeven te kosten. Voor een goede dagcrèmes zal je helaas meer geld moeten uitgeven: ongeveer 20 euro. Verder worden producten met essentiële oliën afgeraden, want die doen volgens Paula niets voor je huid. Oogcrèmes vindt ze zelfs pure geldverspilling: er zitten dezelfde stoffen in als in dagcrèmes, dus je betaalt gewoon een hogere prijs voor een kleinere hoeveelheid. Voor fans van de cosmeticagoeroe, die ook niet nalaat allerlei adviezen te geven over huidverzorging en huidproblemen (zoals het tegengaan van cellulitis, het opbrengen van make-up, het bestrijden van bad hair days) is er nog meer goed nieuws, want in 2009 zal een Nederlandse versie van de website Paula's Choice worden gelanceerd. Dan is er dus echt geen excuus meer om met zo'n goedkoop huismerkcrèmepje zonder UV-filter thuis te komen.
Op Beautypedia zijn - tegen betaling van een jaarlidmaatschap - alle updates van Paula's werk te lezen. Op de Europese website van Paula Begoun is Paula's cosmeticalijn te bestellen en zijn enkele productrecensies van Beautypedia gratis toegankelijk.