Verloren haar en nieuwe wensen

Lifestyle door Redactie Ze.nl

Al vijfentwintig jaar runt Yvonne de Boer de kapsalon Hairtrends in het AMC te Amsterdam. Ondanks dat zij haar werk geweldig vindt, is de drang naar diepgang en nut overheersend. Na jarenlang gewerkt te hebben in een ziekenhuis heeft Yvonne al zoveel verschrikkelijke situaties meegemaakt, dat zij heeft besloten zich in te zetten voor kinderen met kanker. Artsen gaan veelal voorbij aan het belang van haar, het feit dat dat je tot mens maakt en ervoor zorgt dat je ondanks je ziekte gewoon kind kan zijn. Genezing heeft de prioriteit en niet de uiterlijkheden. "Ik speelde al met het idee om pruiken te maken, maar het balletje is gaan rollen door toedoen van twee jonge meisjes (7), waarvan één meisje bewust haar haar afstond om het zieke kind te helpen."

Vorig jaar augustus zat Yvonne bij de notaris om Haarwensen tot leven te roepen. Nu is de stichting, die gerund wordt door Yvonne de Boer en twee medebestuursleden Marian van de Wetering, kinderoncoloog in het AMC en André Snellen, vice voorzitter van de Koninklijke Algemene Nederlandse Kappersorganisatie (ANKO), sinds een maand in volle gang. Haarwensen schenkt kwaliteitspruiken van echt haar aan kinderen met kanker. Yvonne roept daarom iedereen op om hun haar in te sturen, want er is veel haar nodig om zoveel mogelijk kinderen te kunnen helpen. Elk type haar voldoet, maar het moet minimaal vijfentwintig centimeter zijn en - heel belangrijk - schoon. Zelf verdient Yvonne hier geen cent aan, maar het is haar niet om het geld te doen. "Het geeft voldoening om kinderen gelukkig te maken, zonder dat ze worden nagekeken."


De stichting is momenteel veel in de publiciteit én dat moet ook. Om deze kostbare pruiken van ¤1500,- te kunnen schenken, is er - hoe je het wendt of keert - geld nodig. Voornamelijk de productie van de pruiken is zeer kostbaar. De speciale pruiken worden in Azië haar voor haar geknoopt om een echte haardos zo goed mogelijk na te bootsen en de kwaliteit te waarborgen. Hiervoor is een speciaal concept bedacht: bedrijven kunnen een pruik adopteren. Dat houdt in dat zij een pruik sponseren. Daarvoor ontvangen zij een echtheidscertificaat, een foto van de pruik, een foto van het kind met de nieuwe haardos én zij dragen op deze manier bij aan een gelukkiger vooruitzicht voor de kinderen. Inmiddels heeft Haarwensen een twintigtal sponsoren gevonden. Daarnaast zijn er velen die geld doneren aan dit fantastische doel.

Omdat het werk emotioneel intensief en zwaar is, helpt Yvonne drie dagen in de week maar drie tot vier kinderen aan nieuw haar. Het daadwerkelijk aanmeten van de pruiken en het bijknippen neemt het kappersteam in het AMC op zich. "Mensen beseffen niet hoe emotioneel zo'n gebeurtenis is. Het haar is ieders trots. Vooral het moment dat ik de koppies kaal moet scheren, gaat met veel pijn gepaard. Het doet me denken aan de tijd van de Tweede Wereld Oorlog, toen het haar afgeschoren moest worden." Om de integere zorg te bieden, maakt Yvonne één op één afspraken. Ook heeft zij gedacht aan een aparte ruimte voor jongens en meisjes. Mooi fris en warm oranje met veel vrouwendingen voert de boventoon in de meidenkamer. De jongenskamer kenmerkt zich door de zeeblauwe kleur, is wat strakker en er is een laptop te vinden. Op deze manier voelt iedereen zich prettig, vooral omdat het een beladen proces is.




In haar werk maakt Yvonne niet louter tragische situaties mee, ook mooie verhalen doen de ronde. Het meest bijzondere wat zij heeft meegemaakt, is het verhaal van een zeventienjarig meisje, dat na een lang proces genezende was eindelijk weer haar eigen haar terugkreeg. Op het moment dat zij lucht kreeg van de stichting Haarwensen, stond zij direct haar haar af aan een ander. Dit toont een sterk staaltje inlevingsvermogen en altruïsme waar je u tegen zegt!

Kijk voor meer informatie op: www.Haarwensen.nl