Crisis-checklist (+ WIN)

De maatschappij door Redactie Ze.nl

Marieke Henselmans, is expert op het gebied van consuminderen. Ze is onder andere bekend van het programma Geen cent te makken en schrijft columns in het Algemeen Dagblad over besparen. Ook heeft ze al verschillende boeken op haar naam staan. Nu de kredietcrisis een feit is, heeft ze het boekje: Crisis-checklist geschreven. Voor verwende veelverdieners, geschrokken werkelozen, levensgenieters en besparingshaters die niet als een bank willen omvallen. Volgens Marieke gaat rondkomen niet alleen maar over inkomsten en uitgaven. Het gaat vooral om bewustwording, om verantwoord met geld en budgetten om te gaan.

Het boekje is een hulpmiddel om grip te krijgen op je financiën. Ieder hoofdstuk begint met een checklist en door deze in te vullen krijg je zicht op je eigen uitgavenpatroon, je denken en je doen rondom geldzaken. Door bij de uitslag stil te staan word je gedwongen na te denken over de keuzes die je maakt en of dat de juiste zijn voor jou. Advies van Marieke: "Zorg dat je een overzicht maakt, dat je weet waar je geld blijft. Kijk waar je kunt besparen, werk je schulden weg en zorg dat je reserves creëert, dat geeft rust. Sta eens stil bij de volgende vragen: wat zijn je wensen? Heeft de commercie invloed op je? Maak je vaak ruzie over geld?"

Dát er vaak geruzied wordt over geld blijkt wel uit de cijfers: drie op de vijf stellen maken zich daar schuldig aan. Dat wordt mede veroorzaakt door het verschil in beleving tussen mannen en vrouwen. Mannen ontlenen status aan het hebben van geld en investeren vooral in merken. Vrouwen investeren vooral in kleding en cadeaus en doen vaker impulsaankopen. Onze opvoeding blijkt van grote invloed te zijn hoe we over geld uitgeven denken. Veel stellen hebben geldgeheimen voor elkaar. Het sleutelwoord om de verschillen in visie en uitgaven op een lijn te krijgen is - hoe kan het ook anders - communicatie.

Onderzoeken over koopgedrag worden aangehaald, waaruit blijkt dat we dénken dat we bewust voor een product kiezen, maar dat onze keuzes vooral door het onderbewuste worden gemaakt. Een leuk weetje: Dior maakte gebruik van neuromarketing bij hun geur J'adore. Die is volledig, tot en met de in de advertentie gebruikte kleuren, ontwikkeld op basis van de reacties van proefpersonen die aan een MRI-scan waren gekoppeld.

Crisis-checklist is een handig en overzichtelijk (werk)boekje voor iedereen die de kredietcrisis zonder al te grote kleerscheuren wil doorstaan. Het boek staat boordevol tips om te bezuinigen, het bevat handige links naar websites en beveelt boeken aan die over geld gaan. Het gaat over de valkuilen rondom lenen, sparen en beleggen. Over begroting en prioriteiten stellen, achterstanden en schuld, administratie en overzicht. "Zie het als een uitdaging," stelt Marieke Henselmans. Zodat we uiteindelijk tegen onze (klein)kinderen kunnen zeggen: "wij hebben de crisis van 2008-2009 overleefd!"


***

WIN!

Vrouw.nl mag enkele Crisis-checklist's weggeven!


Het enige wat je hoeft te doen is te mailen naar prijsvraag@vrouw.nl, vermeld "Crisis" als onderwerp en zet in het mailtje tevens je naam, adres en gebruikersnaam op Vrouw.nl. Zonder geregistreerde gebruikersnaam kan je helaas niet meedoen! Slechts één deelname per adres wordt geaccepteerd. Deze prijsvraag loopt tot maandag 8 maart 09.00 uur.


Crisis-checklist
Marieke Henselmans
Uitgeverij:Carrera
ISBN: 9789048801855