Nieuw licht op nieuws: Anatol Kuschpèta

De maatschappij door Redactie Ze.nl

Anatol Kuschpèta maakte met de oprichting van New Life University zijn droom waar. Een plek waar je leertrajecten kunt volgen op het gebied van het bereiken van je doelen, van intuïtie tot spiritualiteit, van topcommunicatie tot carrière maken, van zelfvertrouwen tot public speaking, van milieubewustzijn tot maatschappelijke betrokkenheid.

Wat is jouw mening als visionair en coach over het nieuws?

"Er is veel negativiteit in het nieuws. Ken je de term gigo? Garbish in leidt tot garbish out. Er kan weinig positiefs uit je komen als je je alleen maar negatieve input krijgt. Om eerlijk te zijn lees ik al vijftien jaar geen kranten meer. Wel scan ik de berichten op www.nu.nl en klik door op de positieve. Zo filter ik zelf al."

Ga je zo de realiteit niet uit de weg?

"'Mag ik jou dan een wedervraag stellen: Geloof jij dat nieuws de realiteit is?' Er leven zestien miljoen mensen in Nederland die van alles beleven, wat daarvan in de media terecht komt, is maar een heel piepklein stukje van de realiteit. De hoofdredacteur en journalisten bepalen wat er in de krant komt. Die filteren al een heleboel. Er zijn mensen in dienst die alleen maar ingehuurd worden om koppen te schrijven, met enkel deze opdracht: zorg dat het gelezen wordt. En neem bijvoorbeeld oorlogsverslaggeving: waarom zie je nooit de gruwelijke beelden in de media? Ik stel mezelf deze vraag, maar trek geen conclusie. Dat kan namelijk niet als je de feiten niet kent. Het zijn de feiten die dwingen tot nuance."

Wat viel je deze week op in de media?

De perikelen in de bankwereld die door blijven gaan. Het is een teken aan de wand dat de wereld aan het veranderen is. Ik verwacht dat transparantie het nieuwe gemeenschappelijke doel zal worden in bankzaken. Dit is te danken aan internet, hierdoor is er een enorme snelheid ontstaan waarmee informatie beschikbaar wordt. 'Internet is de versneller van transparantie.' Natuurlijk spelen er bij internet ook belangen mee, soms lijkt informatie op een website objectief en dan blijkt er toch een reclamebureau achter te zitten. De media houden zich wat betreft het bankwezen vooral met de details bezig: bonussen van bestuurders die omlaag gaan bijvoorbeeld, of dat iemand de hypotheek niet meer kan betalen. Natuurlijk zijn die details ook belangrijk, maar de grote maatschappelijke verschuiving, naar transparantie, die wordt vergeten. Wat me verder is opgevallen, is dat er extreem veel journalistieke aandacht is geweest voor de DSB. 'De DSB is niet de enige,' zegt mijn onderbuikgevoel."

Waarom is er zoveel aandacht voor de DSB geweest?

"Ook dit weet ik niet precies, ook hier ken ik de feiten niet. Ik denk dat het te maken heeft met de journalist die zich richt op nieuws dat binnenkomt en er dan meteen bovenop duikt. En ik vermoed dat hier ook een marketingprincipe in meespeelt. Marketing focust zich namelijk op de goede kant. Door de volle aandacht voor de DSB, zie je andere puinhopen niet. Het gaat om het 'sturen van de focus'. Wie die focus dan gestuurd heeft? Dat is en blijft voor mij ook een vraag. De berichtgeving over de DSB is een hype geweest. 'Ik heb niets met hypes, ik word er altijd erg alert van.' Bovendien is een hype allesbehalve duurzaam, dat alleen al geeft te denken."

Hoe zie jij het nieuws van de toekomst?

"Er zullen in totaal minder journalisten zijn, maar meer eerlijke en waarheidsgetrouwe journalisten. De kwaliteit overwint altijd. Daarnaast zal er heel veel nieuws worden geboden door burgers, op Twitter bijvoorbeeld. Twitter is sneller dan de krant of een blog en je kunt het op je telefoon volgen. Er zijn mensen die het interessant vinden om te weten wat de ander aan het doen is, maar er zijn ook mensen die bepaalde interesses hebben en graag profiteren van elkaars zoekwerk. Handig, want anders wordt er onnodig door twee mensen hetzelfde zoekwerk gedaan. Via Twitter kan iedereen zijn eigen nieuws filteren, het zal een beleving op maat worden. Dat hoort bij de individualisering. Ik zie individualisering als positief omdat het een onderdeel is van een proces. Individualisering is bevrijding en echt gaan doen wat je leuk vindt. Daarna zal je toch op zoek moeten naar hulp, want je kan niet alles alleen. Dat zal leiden tot interafhankelijkheid, wat een veel mooiere samenwerkingsrelatie is dan afhankelijkheid. Trouwens: nog even en dan zullen ook de soldaten op het slagveld gaan twitteren, zo komt er steeds meer openheid."

Lees ook:
New Life University, een onvergetelijke ervaring
In training bij Anatol
Anatol Kuschpèta en training

Of kijk op: www.newlifeuniversity.com