Nieuw licht op nieuws: Percy Dens
Percy Dens wist op jonge leeftijd al dat hij helderwetend is. Deze kwaliteit gebruikt hij in zijn huidige werk als intuïtief coach voor bedrijven, topsporters en prominente Nederlanders. Onlangs is zijn eerste boek Business as Unusual uitgebracht. Tijd om na te gaan wat zijn helderwetendheid aangeeft over het nieuws.
Ik heb met Percy Dens afgesproken op een zonnig terrasje in de Haarlemmerstraat in Amsterdam. Van mijn plan om gestructureerd over het nieuws te praten, komt in eerste instantie weinig terecht. Percy Dens komt met de ene rake opmerking na de andere over de huidige fase van mijn leven. Als ik na een gesprek van een uur denk: 'Nu moeten we het toch echt over nieuws gaan hebben,' zegt Percy: 'Ik ga je vertellen wat me opviel in de media'. Handig zo'n helderwetend iemand.
Wat viel jou dus op in de media?
"Een berichtje in De Telegraaf dat ging over een hele close vriendin van mij, Annemarie Postma. Zij heeft last gehad van een stalker. Hij stuurde haar ook berichtjes vanaf zijn computer. UPC wilde het IP-adres in eerste instantie niet vrijgeven in verband met de privacy. Dit hebben ze uiteindelijk wel gedaan, maar Annemarie moest wel een geheimhoudingsverklaring tekenen. En toch heeft er iemand gelekt, want het stond afgelopen week in de krant. De Telegraaf besteedde er aandacht aan omdat het ging om een leuke roddel, een bekende Nederlander en een stalker en dat scoort nou eenmaal goed. Jammer was dat er verder geen uitleg stond. Zo had De Telegraaf dieper in kunnen gaan op de ethiek van privacy. In de krant wordt dan een bericht geplaatst wat lezers allang hadden kunnen lezen op internet en zo heeft de krant geen meerwaarde."
Wat is jouw mening over het nieuws?
"Ik ben niet echt een krantenlezer, wel kijk ik bijvoorbeeld naar CNN of naar documentaires van National Geographic waarin je ziet hoe sterrenstelsels geboren worden. Dat is voor mij nou echt nieuws. Leuk van CNN bijvoorbeeld vind ik hoe ze aandacht besteden aan de held van de week. En hoe kijkers worden uitgenodigd om te reageren, dat maakt het allemaal heel interactief."
Eigenlijk ben je dus wel positief over het nieuws?
"Ik zie wel dat heel veel nieuws uit het verband wordt gehaald en die items neem ik dan ook met een korreltje zout. Ik heb zelfs twee jaar geen televisie gehad. Toen ik na die periode wel weer televisie keek, viel het nieuws me opeens zo zwaar. Ik zat soms echt voor de tv te huilen omdat ik ineens geraakt was door dingen die ik eigenlijk al vele jaren dagelijks gezien had en die me voor mijn tv-pauze nooit echt zoveel leken te doen. Het maakte me duidelijk hoe nieuws afstompt."
"Voor het nieuws geldt hetzelfde als voor mensen: het hoeft niet beter te worden om goed te zijn. Zo hou ik niet van versieren omdat je dan het basisuitgangspunt eigenlijk gewoon lelijk vindt. Dit komt omdat ik de façades zie, zoals achter de make up van een vrouw. Als ze die make up opdoet uit een gebrek aan eigenwaarde, wordt het een negatief iets. Maar doet ze het op omdat ze die dag er gewoon zin in heeft, om haar stemming te versterken, dan kan ik het heel erg mooi vinden. De intentie bepaalt de waarde van de uiterlijke verschijningsvorm, begrijp je?”
Is het nieuws ook een façade?
"Ja, wel als het nieuws wordt gebruikt om te verbloemen of te manipuleren in plaats van te onthullen. Al hoewel ik niks tegen manipulatie heb als de intentie erachter goed is. Als de intentie er één is vanuit holisme, is het juist prima. Wereldnieuws zou ons kunnen helpen herinneren aan onze verbondenheid. Overal ter wereld willen mensen veilig zijn en gelukkig en dat gunnen we ook onze naasten. Het nieuws zou ons eraan kunnen herinneren dat de keuzes die we maken niet de uitkomsten veiligheid en geluk voortbrengen. Nieuws zou ook wakker kunnen schudden, enthousiasmeren en vooral verontwaardigen. We zijn zo afgestompt dat we alles wel best vinden.”
Hoe ziet het nieuws van de toekomst eruit?
"Het nieuws zal door mensen gemaakt worden. De journalist kiest niet meer, het publiek kiest. De journalist onderbouwt alleen maar vakkundig door bijvoorbeeld hoor en wederhoor toe te passen. Interactie is daarbij heel belangrijk. Journalisten zullen ervoor zorgen dat lezers onderdeel worden van hun belevingswereld. Dit zie je al gebeuren in Hart van Nederland en op CNN. Burgers laten op CNN hun eigen stad zien. En in Hart van Nederland wordt de kijker uitgenodigd om het nieuws te leveren. De journalist zal bij het aanleveren, keuzes maken op basis van ethiek. Nu worden journalisten vaak gedreven om nieuws te leveren dat veel geld oplevert. Elke burger is eigenlijk zijn eigen journalist aan het worden en social media speelt daarbij een belangrijke rol Zelf heb ik een hekel aan gadgets als bijvoorbeeld een I-Phone, maar het heeft ook een mooie kant. Het geeft namelijk een gevoel van verbondenheid. Je kijkt niet alleen nieuws, je bent het nieuws, je maakt er deel van uit."
Foto: Oswald Bodeutsch