Boek: Business As Unusual van Percy Dens
Percy Dens is heldervoelend en heeft lang gewerkt in het (inter)nationale bedrijfsleven. Wat hem daarbij opviel is hoeveel energie er verspild wordt in de strijd om vastgeroeste problemen te doorbreken. Inmiddels werkt hij als coach en schrijver. Business As Unusual is zijn debuut.
"De Secret is volksverlakkerij"
Business As Unusual geeft een spirituele kijk op zakendoen. Al heeft Percy Dens aan zijn uitgeverij Bruna wel duidelijk gemaakt dat hij niet al het spirituele even juist vindt. Zo noemde hij de Secret 'volksverlakkerij' en een 'klap in het gezicht van de mensheid'. De Secret is namelijk gericht op het willen en niet op het zijn. En iedereen die niet krijgt wat hij wil, voelt zich door de Secret meteen mislukt. Uitgeverij Bruna schrok hier niet van terug, integendeel ze boden Percy Dens een contract aan voor het uitgeven van vier boeken. We zullen dus nog veel over hem gaan horen.
Hartintentie
Business as Unusual is een handboek voor een nieuwe manier van ondernemen en zakendoen. En daarmee kun je het zien als een antwoord op de recessie. Percy Dens benadrukt hoe belangrijk intenties zijn voor het stellen van doelen. Hij maakt daarbij gebruik van de term 'hartintentie' , een intentie die op liefde en duurzaamheid is gebaseerd. Zo'n intentie wordt een probleem als die verandert in een ego-intentie, die enkel gericht is op jou: jouw welvaart, jouw geluk en jouw succes. Dit is bijvoorbeeld gebeurd bij oplichter Bernard Madoff, die massa's mensen met zich meetrok door valse beloftes op hoge winsten. Toch waren zijn intenties in het begin van zijn carrière helemaal zo slecht nog niet. Zo is hij bijvoorbeeld betrokken geweest bij een aantal joodse maatschappelijke organisaties en heeft hij een liefdadigheidsfonds opgericht. Helaas veranderden zijn intenties in de loop der tijd en hij werd daarbij aangemoedigd door een resultaatgerichte omgeving.
Resultaatgericht
Percy Dens vindt de resultaatgerichte focus kenmerkend voor deze tijd. Hij beschrijft hoe ondernemers het vaak verwarren met het doel. In tijden van recessie zijn mensen nog meer geneigd om zich te focussen op resultaten die tegenvallen en daarbij verliezen ze hun doelen uit het oog. Terwijl resultaten juist hieruit voortvloeien.
Vernieuwing
Een andere belangrijk proces waar elke ondernemer op zou moeten letten, is vernieuwing. Percy Dens maakt in zijn boek een vergelijking met de natuur. De natuur beweegt mee; bomen laten hun herfstbladeren los om zo ruimte te maken voor nieuwe begroeiing. De boom verzet zich niet, wij mensen vaak wel. In zijn boek legt hij uit hoe je als ondernemer mee kan bewegen met verandering, zoals de natuur, waardoor je de grootse kans hebt op succes.
Obama en Gerrit Zalm
Om zijn betoog te illustreren maakt Percy Dens gebruik van bekende personen. Veel personen en organisaties winnen inmiddels adviezen in van mediums en paragnosten. Het zesde zintuig is dus niets zweverigs, maar gewoon heel erg van nu. Obama wordt bijvoorbeeld bijgestaan door een helderziende jonge man die zijn speeches voor hem schrijft en Gerrit Zalm heeft ooit toegegeven dat één van zijn coaches paranormaal begaafd is.
Lekker brutaal
Percy Dens schrijft even makkelijk over haalbare SMART-doelen als over hartintenties. In zijn inleiding benoemt hij hoe hij bij het opstellen van het boek gebruik maakt van zeven eeuwenoude principes: intentie, doel, integriteit, acceptatie, vernieuwing, momentum en rust. En toch is het boek origineel door de mix van spiritueel, concreet en zakelijk vertellen. In één adem heb ik Business As Unusual uitgelezen. Dit komt door de frisse toon van Percy, die schudt je wakker, relativeert, amuseert je en is lekker brutaal. Toen dit debuut verscheen, kreeg Percy een telefoontje van Paul de Blot, hoogleraar Business Spiritualiteit. Paul de Blot prees hem voor zijn boek en vooral de vergelijking van de werking van de natuur met succesvol zakendoen vond hij treffend. Ik kan me er alleen maar bij aansluiten.
¤ 18,95
Foto: Piroschka van de Wouw