Babes in Business: Ex-topmodel Frederique van der Wal heeft haar eigen bloemenmerk

Werk & studie door Marleen_S

Sommige dames hebben van die beroepen waarvan je denkt: wat gaaf! In deze rubriek laten we deze businessbabes aan het woord over hun carrière. Dit keer ex-topmodel Frederique van der Wal. Zij heeft haar eigen bloemenmerk opgezet. 

 
Ze was een internationaal model van Nederlandse bodem. Ze stond op honderden covers van onder andere Vogue en Cosmopolitan en liep shows voor het alom bekende Victoria's Secret. Ze verliet uiteindelijk het druilerige Nederland voor New York en heeft nu haar eigen bloemenmerk. Beauty met brains Frederique van der Wal heeft namelijk een passie voor bloemen! 
 


Het idee

“Ik was al een tijdje weg uit Nederland om in Amerika aan de slag te gaan, toen er een bloem naar me werd vernoemd. Dat was in 2005. Dat was zo speciaal! Ik mocht zelf een bloem kiezen en bezocht een greenhouse, een speciale kas, om mijn stekje uit te zoeken. Het duurde nogal lang om de bloem te creëren, maar was ontzettend trots en emotioneel; ik voelde me heel verbonden met Nederland. Kijk, op een rode loper paraderen in een dure jurk bij de Oscar-uitreiking is gaaf, maar dit moment was veel mooier. Het spreekt je meer aan, omdat het zo dichtbij staat. Het zijn je roots. En daarbij, je verwacht het niet; het gebeurt je niet iedere dag dat een bloem naar je wordt vernoemd. Ik denk dat hier het idee om een eigen bloemenmerk op te starten ook vandaan is gekomen.”
 
Eerste bloemenmerk ter wereld
Vooralsnog is Frederique de enige ter wereld met een eigen bloemenmerk, Frederique's Choice. “Er zijn honderdduizenden bloemisten en bloemenzaken, maar nog nooit heeft iemand een eigen bloemenmerk opgezet. De naam Frederique's Choice komt van het moment dat ik mijn eigen bloem mocht uitzoeken. Wat vond ik mooi? Wat paste bij me? Het is vanaf toen een organische weg geweest naar mijn bedrijf van nu. Toen ik eenmaal bedacht dat ik dit wilde, realiseerde ik me nog niet echt wat er allemaal bij kwam kijken.”

 
“Het mixen van de bloemen alleen is al een heel proces. Op het moment dat ik plannen aan het maken was voor mijn eigen merk, was ik bezig met een programma waarin ik de route van bloemen zou volgen. En zo werd het zaadje letterlijk en figuurlijk gepland. Toen wist ik zeker dat ik dit wilde doen.” En dat bloemen bij Frederique horen, is duidelijk. “Bloemen zijn eigenlijk heel Hollands. Altijd staat er wel een verse bos bloemen op tafel en elke markt heeft wel een bloemenkraam. Toen ik wegging uit Nederland en verhuisde naar Amerika, miste ik dat het meeste. En dropjes. Daar ben ik ook echt gek op.”

Bloemen zijn fashionable

Met een grote passie voor bloemen startte Frederique haar onderneming. “Bloemen zijn fashionable. Ze zijn vaak een inspiratie voor kunstenaars en ontwerpers in hun werk. Maar een echt, op zichzelf staand bloemenmerk miste ik. Want wat een bloemenmerk anders maakt dan de bloemist op de hoek, is dat er nog van alles bij komt kijken. Hoe presenteer ik het product, gebruiken we vazen of juist niet? Het plaatje moet compleet zijn. We denken bijvoorbeeld ook erg lang na over de verpakking van de bloemen. Je wilt wel de juiste uitstraling geven. Zo wordt een bosje bloemen krijgen of geven een hele beleving. En dat is wat een merk doet.”

 
“Vroeger toen ik als model werd ingehuurd voor een job, werden er foto’s gemaakt en was ik klaar. Heerlijk relaxed, denk ik nu achteraf. Maar juist dan begint het proces pas. De foto moet perfect passen in de advertorial, je moet als model het merk dragen en uitstralen en zowel tekst en beeld moeten bij elkaar passen. Hetzelfde geldt voor Frederique’s Choice. Alle ervaringen die ik heb opgedaan in de modellenwereld, neem ik nu mee in mijn eigen bedrijf. Dus ja, ik heb heel veel aan deze tijd gehad.”
 
Een eigen ondernememing: durf te durven
Wat haar grote kracht is? “Durf. Dat is echt iets wat ik hier in New York heb geleerd en heb ontwikkeld. En dan vooral ook fouten durven maken. Het hele proces naar een eigen onderneming gaat met vallen en opstaan.” Maar in deze periode heeft Frederique wel altijd een duidelijke focus gehad. “Dat is het belangrijkste. Weet wat je wilt doen. Ik moest leren dat ik bepaalde dingen niet kon, maar in andere dingen weer heel goed was. Hier in New York raak ik altijd geïnspireerd. Ik heb honderd ideeën en wil alles aangrijpen. Toch moet ik dan keuzes maken. Als ik het opnieuw zou kunnen doen, zou ik in het begin gerichter zijn geweest. En duidelijker. Dat is waar veel jonge ondernemingen de fout in gaan, alles willen doen. Want als er te veel in je hoofd zit, vergeet je de belangrijkste dingen.”
 


Voor- en nadelen aan een eigen onderneming

“Het management is dan ook echt niks voor mij. Dat weet ik nu. Ik kan iemand inspireren, maar iemand zijn of haar tijd indelen vind ik lastig. Gelukkig heb ik mensen die het wel kunnen. Dat had ik in het begin niet, maar daar groei je naartoe.” Het creatieve proces, daar kan Frederique zich meer in vinden. “Mijn dag begint nooit om negen uur en eindigt ook nooit om vijf uur. Elke dag ben ik met andere dingen bezig. En tussendoor moet ik ook nog even moeder zijn en breng ik mijn dochter naar school. Gelukkig heb ik tonnen energie, anders zou het me niet lukken allemaal.”

“Soms kan het wel heel vermoeiend zijn. Ik heb het geluk dat ik me in de weekenden kan terugtrekken en dan niks anders doe dan een boekje lezen, wandelen of met het gezin iets leuks doen. Dat is wel belangrijk vind ik. Ik heb een grote verantwoordelijkheid, maar ik zet het nu ook af en toe uit.” Maar helemaal de knop omzetten lukt niet altijd. “Aan het feit dat ik model ben geweest, heb ik nu heel veel. Mode draait om inspiratie. Bij grote shows bijvoorbeeld kan ik geïnspireerd raken. Dan kijk ik hoe ik het kan vertalen naar mijn zaak, mijn bloemen. Maar niet alleen mode, ook gekke dingen die je ziet op straat, in een film of in een reclame; echt alles kan me inspireren. Dat is een manier van denken die ik heb ontwikkeld en niet kan uitzetten.”
 


Het beste van twee werelden

En haar plannen voor de toekomst? “Frederique's Choice is nu nog alleen gevestigd in Nederland, maar ik maak grote stappen om er hier in Amerika ook mee aan de slag te gaan. Nu gaan veel dingen over Skype, zoals vergaderingen en gesprekken met werknemers, maar liever ben ik gewoon echt aanwezig. Het is echt een rare manier van je zaak runnen, maar het hoort erbij. Dat krijg je als je leven zich gedeeltelijk op twee werelddelen afspeelt. Het kan vermoeiend zijn, maar op persoonlijk gebied geniet ik er ook weer van. Want Nederland, tja, daar kom ik vandaan. Ik houd van het land. En de bloemen.”
 

Nieuwsgierig naar de bloemen van Frederique's Choice? Neem dan een kijkje op de website van Frederique!

Lees ook de vorige edities van Babes in Business!