6 beroepen die we wat meer zouden moeten waarderen
‘Jij liever dan ik!’, hoor je soms als iemand vertelt wat-ie doet. Tja, sommige beroepen kunnen ook bijzonder lastig zijn. Daarom mogen we er best wat meer waardering voor hebben. Check de onderstaande banen, bijvoorbeeld!
Schoonmaker
Verkoopmedewerker
Medewerker klantenservice
Stewardess
Het is altijd weer feest, als je in je KLM-pak en met opgestoken haar het vliegtuig betreedt. Van de helft van de passagiers krijg je een vriendelijk ‘hallo’, de andere helft bromt je wat toe en grist nijdig een krant van het stapeltje dagbladen voor de cabine. Voor het opstijgen moet je nog een stuk of 55 keer zeggen dat die iPhone uit moet, waarbij je zo’n 23 maal in discussie gaat over dat uit ‘uit’ betekent en niet ‘vliegtuigstand’. Heeft iedereen alles begrepen op het gebied van telefoons uit/riemen vast/baby’s niet door het gangpad laten kruipen/rechtop zitten/niet roken – nee, ook niet elektrisch/zitten blijven, dan kan de reis beginnen. Na een kwartier rol je met je kar consumpties door de gangpaden, waarbij je het serveren 13 keer moet onderbreken voor het uitdelen van kotszakken, het sussen van luidruchtige kinderen en dus het uitdelen van 60 kleurplaten en het vastbinden van passagiers die kennelijk al wat te drinken hadden gehad. Nadat iedereen voorzien is van een lauwe hap andijvie en een appelsap en je een stiekeme roker uit het toilet hebt getrokken, kun je even zitten. Eén tel. Dan geeft die meneer op stoel F14 aan dat hij toe is aan kotszak twee. Kom op, opstaan. Niet zeuren. Je bent immers maar een serveerster in de lucht.
Leraar
Huisarts
Van half acht ’s ochtends tot vijf uur ’s middags ben je bezig je patiënten te helpen. Patiënten met een snotneus, een ingegroeide teennagel of een steenpuist tussen de kadetten. Maar ook: patiënten die mogelijk heel ziek zijn of die je slecht nieuws moet brengen. Je krijgt dus nogal wat op je schouders. Toch heb jij het gedaan als die loopneus niet binnen drie weken over is. Of als iemand niet meteen goed reageert op medicijnen. Of als iemand te lang heeft gewacht met het maken van een afspraak en je die wratten nu moet weghakken in plaats van 'stip & gone' voor te schrijven. Ook leuk: als om jouw advies gevraagd wordt, terwijl de patiënt er maling aan heeft – hij heeft er immers voor gestudeerd, jíj niet. Je bent tenslotte ‘maar’ huisarts. En wie mag het oplossen als het fout gaat? Ja. Precies.
Welke baan zou volgens jou wat meer waardering mogen krijgen?