Indruk maken: zo hou jij een pakkende pitch!
Ja hoor, heb jij weer. Je baas vindt het wel een goed idee als jij het nieuwe marketingplan presenteert aan de investeerders. Of je dus even een pitch kunt houden. Shit. No worries, met onze tips flik je het zo.
Altijd leuk: als aan jou een klus met een verantwoordelijkheid van 9000 kilo wordt toevertrouwd. Wij zeggen: terecht, want je bent awesome. Een pitch houden voor de geldschieters van het bedrijf waar je werkt, bijvoorbeeld, klaar jij met gemak. Je moet alleen even weten hoe. Wij geven tips!
Pitch?
Allereerst: wat is een pitch precies? Wel, de betekenis is heel simpel: een kort, overtuigend praatje waarin je iets presenteert aan anderen. Dit kan een product zijn, maar ook jezelf. Pitches worden gehouden als een bedrijf bijvoorbeeld investeerders nodig heeft voor een product, maar je komt het soms ook bij sollicitaties tegen.
Wat, waarom, voor wie
Goed, een pitch is dus kort en hoort pakkend te zijn. Maar wat verwerk je erin? Houd de volgende punten aan:
- wat is het onderwerp van de pitch? Om wie of wat gaat het en wat doet het?
- waarom is dat van belang?
- voor wie is dit van belang en waarom?
Deze vragen beantwoorden, zal je helpen structuur te geven aan je pitch. Dit is echt nodig, aangezien je vaak maar een paar minuten hebt om jezelf of het product te presenteren.
Overzicht
Hou je pitch overzichtelijk. Behalve ‘wat, waarom en voor wie’, hoef je niets te vertellen; mensen kunnen na afloop altijd vragen stellen. Het gaat erom dat je mensen met je pitch weet aan te spreken, hun aandacht trekt. Dat doe je juist door het kort te houden en niet uit te wijden.
Rustig spreken
Naast wát je vertelt, is ook belangrijk hóe je het vertelt. Een pitch is snel, maar dit betekent niet dat je een spreektempo van vijf woorden per halve seconde aan moet houden. Het is simpel: als je merkt dat je pitch te lang duurt of dat je heel veel informatie in twee of vijf minuten propt, moet je minder vertellen. Blijf vooral rustig praten, anders kunnen mensen je niet volgen.
Woordkeuze aanpassen
Pas je woordkeuze aan op je publiek. Wat weten investeerders bijvoorbeeld van het product? Is dit niet zo veel als jij, gebruik dan geen vakjargon. Daarnaast geldt altijd: mijd vaagtaal. ‘In principe’, ‘in de praktijk’, ‘in theorie’, ‘over het algemeen’: het zijn allemaal woordcombinaties die niet zo veel zeggen. Vergelijk maar eens:
A. "Over het algemeen ben ik heel flexibel"/"Over het algemeen werkt dit product goed bij schaafwonden"
vs.
B. "Ik ben flexibel"/"Dit product werkt bij schaafwonden"
Wat komt betrouwbaarder over? Wij gokken B!
Als je iets niet zeker weet, of zodanig ergens over twijfelt dat je je met vage woorden moet indekken, vertel het dan niet. Uit een pitch moet daadkracht blijken, geen twijfel. Presenteer je in het Engels en ben je daarvoor zenuwachtig, probeer dan ook niet het ijs te breken door te zeggen dat je Engels ruk is of dat je in je broek poept. Probeer daarnaast clichés (zowel verbaal als op beeld) te vermijden. "Toen ik gevraagd werd deze pitch te houden, was ik meteen enthousiast" zal zo niet de aandacht van het publiek trekken. Een plaatje van een tulp als je het over Nederland hebt, evenmin. Tot slot: hou je pitch helder. Er zijn van die management- en goeroetermen die je beter kunt mijden. Niemand heeft namelijk een idee van wat ‘over je eigen schaduw’ springen (bijvoorbeeld) betekent.
Grappen en grollen
Een beetje humor in je pitch kan geen kwaad, maar overdrijf het niet, ook niet als de sfeer waarin je de pitch houdt informeel is. Maak een goede woordgrap, verzin een pakkende slogan voor het product of voor jezelf of, als de situatie het toelaat, zorg voor beeld dat de aandacht trekt. Je pitch hoeft echt niet ijskoud te zijn, dus. Waak er alleen wel voor dat je niet als clown jullie nieuwe ultrazachte pleepapier staat te verkopen.
Oefenen, oefenen, oefenen
Hou je aan de spreektijd die je hebt gekregen. Om er zeker van te zijn dat je dit doet, is het handig om je pitch een aantal keer te oefenen. Op die manier kun je ook feedback vragen. Regel bijvoorbeeld een paar collega’s om naar je pitch te luisteren en kritische vragen te stellen. Ook kunnen zij meedenken over hoe je je praatje eventueel kunt inkorten. Kortom: door te oefenen (zelf en voor collega’s) ben je nog beter voorbereid, en dat zal je pitch natuurlijk alleen maar ten goede komen. Succes!
Heb jij weleens een pitch gehouden? En waardoor had dat succes (of juist niet?)