Zo word jij een nóg betere werknemer

Werk & studie door Fleur
Je werk: je vindt het best leuk, maar hoe zou je jezelf nóg beter kunnen profileren op kantoor? Met deze tips om een betere werknemer te worden, haal je veel meer uit je baan!

Je komt op tijd, voert je taken keurig uit en de baas weet je naam. Maar daar blijft het wel bij. Wil je meer opvallen en een nóg betere werknemer worden? Met de volgende 5 tips zit je geramd.
 

1. Denk actief mee
Niemand vindt het leuk: vergaderen. Toch zijn meetings hét moment om te laten zien dat je betrokken bent bij de organisatie. Als het goed is, heb je van tevoren een agenda gekregen. Benut dit: ga de verschillende punten na en kijk of je over de belangrijke dingen een mening hebt. Zo niet, vorm er een en schrijf voor jezelf de onderbouwingen op. Zodra er tijdens de meeting naar jouw visie wordt gevraagd, geef je een goedvoorbereid minibetoog. Op die manier laat je zien dat je écht na hebt gedacht over het agendapunt en dat je de vergadering en organisatie dus serieus neemt.
Kleine cheat: leg voor de vergadering pen en papier klaar en krabbel er af en toe iets op. Staat leuk.
Bonuspunten: werp je op als notulist.
 
 
2. Doe eens iets extra’s
Binnen een bedrijf kun je zo twintig klussen opnoemen waar niemand op zit te wachten. Denk aan de post wegbrengen, de lunch verzorgen, het bedrijfsuitje fiksen… Nu hebben sommige organisaties daar een secretaresse voor, maar waarom zou die alles zelf moeten doen? Mocht je tijd over hebben: bied eens aan te helpen. Dat zal je, als je goed blijft samenwerken, zeker in dank worden afgenomen.
Kleine cheat: heb je weinig tijd, maar wil je wel een beetje goed uit de verf komen? Hou je extra taken dan heel klein. Dek de lunchtafel een keer of bied aan dat cadeautje voor Franks verjaardag te bestellen.
Bonuspunten: pik die collega-zonder-auto die op jouw route naar het werk woont, eens op.

3. Geef wat uit handen
Hoe graag je het misschien ook zou willen: je kunt niet alles alleen voor elkaar boksen. Dat wordt op een gegeven te veel, en daar komen nare dingen als burn-outs van. Dus? Geef ook eens wat uit handen. Hiermee laat je zien dat je de controle durft los te laten en weet waar jíj je op moet richten.
Kleine cheat: vind je het lastig om iets écht helemaal weg te geven? Oefen dan eerst met dingen die moeilijk fout kunnen gaan, zoals het laten versturen van standaardmailtjes of het laten afleveren van een pakketje.
Bonuspunten: ga eens op vakantie zonder van tevoren uren over te werken. Laat je vervanging het dus oppakken waar je bent gebleven.
 

4. Wees betrokken bij je collega’s
Goed kunnen samenwerken is belangrijk. Nu hoef je daarvoor niet bevriend te zijn met je collega’s, maar het versterkt de samenwerking wel als je zo nu en dan interesse toont. Vraag dus regelmatig aan andere werknemers hoe het gaat en luister oprecht. 
Kleine cheat: luister goed naar wat er tijdens de lunchtafel door anderen besproken wordt (die is bezig met een huizentocht, die gaat binnenkort trouwen, die gaat voor een paar maanden reizen). Ook al zit je niet in het gesprek, je kunt het altijd als aanknopingspunt gebruiken om te bonden met die collega.
Bonuspunten: stel eens uit het niets een prikkelende vraag aan een collega, bijvoorbeeld: “Waarvoor zou je ’s nachts wakkergemaakt kunnen worden?” of: “Als je een onderneming zou mogen starten, wat zou het dan zijn?” Doordat het niet standaard is, zul je nog geïnteresseerder overkomen dan wanneer je een vanzelfsprekend ‘alles goed?’ op iemand afvuurt.

5. Zorg goed voor jezelf

Het is altijd fijn als je het lekker doet op de werkvloer, maar je kunt niet optimaal functioneren als je jezelf niet goed voelt. Daarom is het belangrijk voor jezelf te zorgen: ontspan regelmatig, en als je een griepje hebt, ziek dan goed uit. Daar heeft een werkgever veel meer aan dan wanneer je half werk verricht omdat je steeds zo kwakkelt.
Kleine cheat: benut pauzes ook echt als vrije momentjes. Ga even naar buiten tijdens de lunch voor een wandeling, eet je tosti niet op achter je bureau en doe tussen twee taken door een korte ontspanningsoefening. 
Bonuspunten: neem af en toe een korte vakantie op. 

Wat doe jij om op je werk beter voor de dag te komen?