Geef een stukje liefde door
Doe jij weleens iets liefs voor iemand? Voorrang geven in de rij bij de kassa of onverwachts een kaartje sturen? Ondanks dat we het leuk vinden, laat meer dan de helft van de Nederlanders zich tegenhouden dit te doen. Maar waarom?
Een onverwacht vriendelijk gebaar maakt je verrast, gelukkig en vrolijk. Als iemand bijvoorbeeld een brief door je bussie gooit of zijn zitplaats in de trein opgeeft zodat jij kunt zitten. Maar helaas pindakaas gebeurt dit vrijwel nooit meer. Waarom tetteren we constant over het gebrek aan vriendelijkheid, maar doen we er zelf nooit iets aan?
Nuchtere kaaskoppen
Uit een onderzoek uitgevoerd in opdracht van chocolademerk Milka bleek dat wij Nederlanders het moeilijk vinden om onze gevoelens te uiten. Wij nuchtere kaaskoppen houden nu eenmaal niet van dat kleffe, emotionele gedoe. Doe maar normaal, dan doe je al gek genoeg. Ook een gebrek aan tijd speelt een rol, net zoals het feit dat veel mannen blijkbaar denken dat het niet stoer is om emotie te tonen. Eh, hallo? Wij vrouwen vinden het juist heerlijk om ouderwets het hof te worden gemaakt met gedichtjes en spontane liefdesverklaringen. Wij willen een Romeo, maar dan wel zonder het rare taaltje.
In totaal deden bijna 600 Nederlanders van 18 jaar en ouder mee aan het onderzoek. Van deze mensen vond ruim 87 procent dat de wereld een stuk mooier zou zijn als we allemaal wat aardiger tegen elkaar doen. Meer dan de helft van de mensen noemde zichzelf teder en dacht dat ook anderen hen als zacht en liefdevol zouden omschrijven.
Het laatste stukje
Dat klinkt natuurlijk leuk, maar vorig jaar werd er nog een heel ander beeld geschetst. Toen startte Milka een campagne waarbij uit elke reep melkchocolade één stukje ontbrak. Dit stukje konden mensen via een speciale website opsturen naar een dierbare om die persoon zo te laten weten dat hij of zij belangrijk voor ze was. Alleen stuurde maar liefst 70(!) procent van de Nederlanders het laatste stukje naar zichzelf. Egoïstisch!
Om het vertrouwen in onze bevolking toch nog een beetje te herstellen (je moet mensen immers een tweede kans geven) is Milka nu voor het tweede jaar op rij bezig met de campagne. In de winkels liggen opnieuw de Milka chocoladerepen waarvan het laatste stukje ontbreekt. Doen we het dit jaar beter?
Het goede voorbeeld
Wij besloten met de redactie het goede voorbeeld te geven en gingen in beraad over wie ons laatste stukje chocolade zou krijgen. En dat werd... Leonie, hoofdredactrice van Vrouwen.nl! Volgens ons verdient zij dubbel en dwars dit stukje hemels genot. Ze is een echte powervrouw die in de afgelopen jaren veel heeft bereikt. Geniet van de chocolade, Leonie!
Wij roepen jou op om ook een stukje chocolade weg te geven. Dit kan aan je vader of moeder zijn, je vriend of vriendin, je docent of huisarts... Het maakt niet uit aan wie je het geeft, als je het maar niet stiekem voor jezelf houdt. Spread the love!
Aan wie geef jij jouw laatste stukje chocolade?