De rijke geschiedenis van de New Yorker’s cover art

Vrije tijd door Djamila

De New Yorker is een van de bekendste tijdschriften ter wereld en verdiept zich in journalistiek maar doet ook veel aan maatschappelijk commentaar. Het blad komt uit 1925 en is vandaag de dag nog steeds geliefd vanwege de scherpe invalshoeken, maar ook vanwege de iconische status die het heeft betreft de kunst die wordt getoond op de voorkant. De New Yorker zit in een erg bijzondere positie omdat ze de keuze hebben gemaakt om voor elke editie een kunstenaar vrije regie te geven over het design. Er staat nooit reclame op de voorkant en door de jaren heen zijn er veel geliefde covers maar ook behoorlijk controversiële edities gekomen. Dit wordt door veel van hun lezers gewaardeerd omdat ze op deze manier vaak tegen de status quo ingaan.

Soms gepaard met controverse

Aangezien de artiesten die de covers maken zoveel vrij spel krijgen, zitten er soms illustraties bij die onder bepaalde groepen veel verzet oproepen. Een voorbeeld hiervan is de recente “Race for Office” cover uit 2023. Hierin zijn een aantal van de grootste Amerikaanse politici getekend op het New Yorker magazine zoals Trump en Biden, die een soort rollatorrace doen naar het Oval Office, het kantoor van de Amerikaanse president. Hoewel veel mensen er de ironie wel van inzagen, was er ook kritiek. Zo zou het artwork leeftijd discriminerend zijn geweest en grappen hebben gemaakt over oudere mensen. Het blad zwicht niet bijzonder snel over deze kritiek en bracht alleen een kort statement naar buiten dat het werk ironisch en absurdistisch was bedoeld.

De diversiteit van de covers

De covers worden niet in een bepaalde stijl gemaakt maar variëren tussen abstract, realistisch en zelfs surrealistisch. Deze wijde range zorgt ervoor dat er voor veel mensen wat bij zit en het een gewoonte wordt om altijd even te kijken naar de cover. Sommige covers worden ook hele collector’s items. Met name sommige van de oude edities worden zeer begeerd en soms zelf verkocht voor veel geld, mits ze in goede staat zijn. Dit komt doordat ze soms erg goed een bepaald moment in de tijd kunnen vastleggen, en zo ook een soort tijdscapsule naar een andere plek en tijd worden.

De culturele impact van de covers

De covers zijn cultureel ook erg belangrijk omdat ze in bijvoorbeeld politieke situaties goed de emoties van mensen kunnen vertalen. Het is een politiek vrij links-gekleurd blad. Dit betekent ook dat ze uit andere hoeken vaak kritiek krijgen. Door de geen blad voor de mond aanpak hebben ze veel bijgedragen aan de Amerikaanse cultuur. Door het uitnodigen van mensen die durven uit te spreken kunnen publieke debatten op gang komen. Dit draagt bij aan de bekende reputatie van het blad. Daarnaast is er een duidelijk visueel element gepaard met het blad, wat het herkenbaar maakt en ook heeft gezorgd voor een grote aantrekkingskracht buiten de Verenigde Staten, en al helemaal buiten New York City.