Viral gaan op TikTok? Met deze tips scoor jij meer views
Misschien zit je nog niet op TikTok, toch krijgt iedereen – bewust of onbewust – de virals van TikTok mee. Soms gaat het namelijk verder dan het platform zelf. Viral gaan op TikTok kan wel heel fijn zijn, bijvoorbeeld voor bedrijven. Alleen hoe krijg je meer views? Het blijft een mysterieus socialmediaplatform, maar met deze tips kom je wel een heel eind.
Lees ook: 6x TikTok beauty en fashion trends die wél realistisch zijn
Algoritme van TikTok
Op het moment dat social media net in opkomst waren, deden de platformen erg geheimzinnig over hun algoritmes. Alleen moesten ze op een gegeven moment toch iets vertellen. Mensen werden namelijk steeds slimmer en dachten meer na over de ‘achterkant’ van zo’n socialmediaplatform: hoe gaat het eraan toe? Nou, bij TikTok is het algoritme gebaseerd op meerdere factoren. Houd deze dingen zeker in je achterhoofd om meer views te krijgen op TikTok.
1. Gebruikersinteracties
Zo kijken ze, net als concurrent Instagram, allereerst naar de interacties van gebruikers. Alle content die je ziet op jouw For You page is gebaseerd op deze gebruikersinteracties. Dat zijn onder andere reacties die je plaatst, accounts die je volgt, video’s die je liket of als favoriet opslaat, maar ook welke lange video’s je tot het einde kijkt. Als je mensen aan je wilt binden, is het dus slim om in te haken op deze factoren. Zorg dat ze niet alleen langs je video’s scrollen, maar ook daadwerkelijk gaan reageren of liken. Dan krijg je hopelijk meer views op je TikTok video!
2. Video-informatie
Het klinkt wat vaag, maar het algoritme van TikTok is ook gebaseerd op de video-informatie. Wanneer je video’s van een bepaalde challenge bekijkt, krijg je vervolgens vaker dit soort video’s op jouw For You. Hetzelfde geldt bij video’s met een bepaalde hashtag of onderwerp. Zo kijkt TikTok ook naar de captions van video’s en welke woorden hierin voorkomen.
3. Instellingen van telefoon en account
Tot slot checkt TikTok natuurlijk ook waar mensen vandaan komen en welke taal hun voorkeur heeft op het platform. Grote kans dat je daarom voornamelijk video’s uit Nederland ziet. Al kijken ze blijkbaar dus ook naar het type telefoon dat je hebt. Interesting.
Meer views op TikTok: gouden tips
Nou, nu je meer weet over de geheimen van TikTok, krijg je misschien direct zin om video’s te maken. Laat de views maar binnenstromen! Alleen wil je wel dat andere TikTokgebruikers dit zien op hun For You. Hoe kom je nu echt op de For You page van iemand terecht?
1. Sluit je aan bij een community
Als je doel op TikTok is om veel views te krijgen, is het belangrijk om consistent te zijn. Dat betekent dat je altijd dezelfde soort content plaatst, maar ook dat je regelmatig dingen post. De bekende TikTokker Duncan Tromp gaat bijvoorbeeld altijd rond op het platform met zijn vlogs, waarop je altijd hem ziet. Daarnaast kun je je ook aansluiten bij een community, zoals #BookTok (met boekenvloggers) of #SwiftTok (met fans van Taylor Swift). Dit helpt wel om je aan één onderwerp te houden en zo een vaste groep volgers aan je te binden. Een bepaalde challenge op TikTok werkt ook goed mee bij het scoren van views.
2. Post op populaire tijdstippen
Vervolgens is het slim om video’s te posten op populaire tijdstippen. Wat precies de beste tijd is om te posten op TikTok, blijft eigenlijk altijd onduidelijk. Het verschilt namelijk erg per doelgroep en ook per socialmediaplatform, wanneer mensen het meest actief zijn. Om het beste tijdstip voor posts op TikTok te ontdekken, analyseerde Influencer Marketing Hub 100.000 TikTokvideo’s. Daaruit kwamen een aantal populaire tijdstippen naar voren, waarbij je op de dikgedrukte tijdstippen de grootste kans hebt op meer TikTok views.
- Maandag: 6.00 uur, 10.00 uur en 22.00 uur
- Dinsdag: 2.00 uur, 4.00 uur en 9.00 uur
- Woensdag: 7.00 uur, 8.00 uur en 23.00 uur
- Donderdag: 9.00 uur, 12.00 uur en 19.00 uur
- Vrijdag: 5.00 uur, 13.00 uur en 15.00 uur
- Zaterdag: 11.00 uur, 19.00 uur en 20.00 uur
- Zondag: 7.00 uur, 8.00 uur en 16.00 uur
3. Kies de juiste hashtags en woorden
Het tijdstip om te posten op TikTok hebben we nu in ons hoofd. Tijd om na te denken over de juiste hashtags en woorden voor op en rond je TikTokvideo! Dat hashtags belangrijk zijn om viral te gaan op TikTok, wist je misschien wel. Al kijkt het socialmediakanaal dus ook naar keywords: of ze nou op de video staan of in de caption. Tegenwoordig is SEO ook een ding op TikTok. Je kan dus ook populaire zoektermen gebruiken in het onderschrift van je TikTokvideo, op de video of in de voice-over. Alleen hoe weet je dan welke zoektermen populair zijn? Dat kun je uitzoeken via het platform. Voer gewoon een bepaalde zoekterm in en bekijk welke zoeksuggesties TikTok geeft. Vervolgens ontdek je misschien dat over een bepaald onderwerp, binnen de zoekterm, nog niets is gepost. Daar haak jij op in! Alles voor meer views, toch?
4. Maak nieuwsgierig vanaf de eerste seconde
Tot slot is het altijd goed om kort en krachtig te zijn. Vooral op TikTok draait het nog steeds om snelheid, als je meer views wilt. Ondanks dat de video’s in totaal wel langer worden, moet je je kijker aan het begin al pakken. Zorg dat je iemand meteen bij de eerste seconde nieuwsgierig maakt voor de rest van je video. Houd vervolgens wel de aandacht door niet langdradig te worden. Je kunt ook gewoon op een pakkende manier editen, door bijvoorbeeld goed rekening te houden met het ritme van je muziekje.
Lees ook: Tiktok stapt over van influencen naar de-influencen: dit is alles wat je erover moet weten