Tiktok stapt over van influencen naar de-influencen: dit is alles wat je erover moet weten

Beauty door Maya Luz

Tiktok staat vol met video's van influencers. Deze content creators maken video's over producten en verdienen hier vaak geld mee. Ze worden betaald door bedrijven om hun producten aan te prijzen en hierdoor worden veel mensen overgehaald om aankopen te doen. Sinds kort is er een nieuwe trend: de-influencen. Dit is alles wat je erover moet weten.

Lees ook: Dit is de nieuwe foodtrend op Tiktok: Kaas en augurk

Wat is de-influencen?

De-influencen is de term die content creators op Tiktok gebruiken om de nieuwe trend aan te duiden. Deze trend draait om het afraden van producten in plaats van aanraden. Kijkers krijgen producten te zien die ze juist niet moeten kopen, om zo overconsumptie tegen te gaan. Deze trend komt voort uit de slechte reputatie die influencers lijken te hebben. We herinneren ons bijvoorbeeld vast 'mascaragate' nog wel. Beauty influencers doen soms dingen om producten te verkopen, die niet helemaal juist zijn. Dit zijn de de-influencers helemaal zat.

De-influencing wordt ook veel gebruikt als een manier om betrouwbaar gevonden te worden door kijkers. Ze benoemen welke producten juist niet je geld waard zijn. Ze proberen hun kijkers dus geld te besparen en komen daardoor juist eerlijk over.

@alyssastephanie I love deinfluencing ❤️ #deinfluencing #deinfluencergang #cultproduct ♬ original sound - Alyssa ✨

De voordelen van de-influencen

De de-influencing trend brengt verschillende voordelen met zich mee. Zo geeft het kijkers op Tiktok het gevoel dat ze niet constant iets worden aangesmeerd. Het is een verfrissende trend die tegen de influencer cultuur in gaat. Daarnaast benoemen veel creators dat we in tijden leven waarin we onszelf niet altijd maar kunnen verwennen met nieuwe make-up. 'Recession-core influencing' wordt het ook wel genoemd. Deze video's geven je dus een eerlijk beeld van een product zodat jij zelf kunt bepalen of het wel echt je geld waard is.

De nadelen van de-influencen

Ondanks het feit dat de-influencing is ontstaan uit een vraag naar eerlijkheid op Tiktok, mist dit soms juist. Sommige de-influencing video's neigen toch meer naar influencen zoals we het kennen. Deze video's raden bijvoorbeeld het ene product af om vervolgens een ander product aan te raden. En hierdoor gaat het dus eigenlijk tegen het doel van de-influencing in. Daarnaast komt het voor dat deze trend wordt ingezet om merken of producten onnodig negatief te beoordelen.

@nicole_perfumes either do it right or don't do it at all #deinfluencing #trending #deinfluencer ♬ Monkeys Spinning Monkeys - Kevin MacLeod & Kevin The Monkey

Conclusie

Al met al is de de-influencing trend zeker welkom. We leven in economisch zwaardere tijden dan een aantal jaar geleden en daardoor is het soms fijn als ons verteld wordt dat een product het niet waard is. Maar uiteindelijk zijn veel influencers toch op hetzelfde uit. Kijk daarom altijd meerdere video's van meerdere verschillende creators als je overweegt om een product aan te schaffen. Als je echt een goed idee wil krijgen van de kwaliteit van een product, heb je meerdere perspectieven nodig. Je weet natuurlijk zelf het beste wat jij fijn vindt en wat niet.

Lees ook: Dit is de 'damp' lifestyle en hoe jij kunt beginnen met mindful drinken