Nieuwe baan? Zo voel jij je zo snel mogelijk thuis op je nieuwe werkplek
Hoera! Je hebt een nieuwe baan. Dat is natuurlijk ontzettend spannend. Je krijgt te maken met nieuwe collega's, een nieuwe omgeving en een nieuwe werkcultuur. Dit kan allemaal best overweldigend zijn op zo'n eerste dag. Om jou te helpen met wennen aan deze nieuwe start, zijn dit de beste dingen om te doen op je eerste dag.
Lees ook: Een tegenslag op werk of school? Zo ga je hier het beste mee om
Leer de belangrijkste collega's kennen
Als je met een nieuwe baan begint, krijg je te maken met een hoop nieuwe mensen. Om jezelf snel thuis te voelen in je nieuwe omgeving is het dan ook goed om de belangrijkste mensen te kennen. Zoek uit wie de mensen zijn waarmee je het meeste contact zal hebben. Maak er vervolgens een prioriteit van om jezelf even voor te stellen aan deze mensen. Hierdoor heb je alvast een beginnetje gemaakt met jezelf bekend maken binnen het bedrijf. Dit maakt het eerste werkcontact met je collega's ook een stuk minder ongemakkelijk. Loop dus vooral even langs hun bureau voor een kort voorstelrondje. Wie weet ontmoet je gelijk je nieuwe work bestie!
Stel direct al je vragen
Op je eerste dag zal je waarschijnlijk worden ingewerkt. Dit is voor jou het moment om bekend te raken met alle ins en outs van je werkzaamheden en het bedrijf. Gebruik deze tijd ook om alle vragen te stellen die in je op komen. Je zal misschien de neiging hebben om te denken 'ah joh, dat komt later wel', maar door dit uit te stellen loop je al gelijk een stapje achter. Als je later nog met vragen komt te zitten kun je deze sowieso nog wel stellen, maar voor een goede start is het altijd fijn om zo veel mogelijk te weten.
Maak aantekeningen
Wanneer je net begint, komt er superveel informatie op je af. Je zal ook echt niet direct alles onthouden. Maak daarom vooral aantekeningen van alle belangrijke dingen die je moet onthouden. Doe dit bijvoorbeeld voor programma's die je moet gebruiken, inlogcodes, namen en andere belangrijke zaken. Hou dus op je eerste dag een notitieboekje bij de hand, voor het geval dat je iets moet noteren. Je zal hier later veel profijt van hebben. Dit laat ook zien aan je werkgever dat je georganiseerd en gemotiveerd bent.
Duik direct in je werk
Als je bij een nieuwe baan begint zal je veel bezig zijn met je plekje vinden binnen het bedrijf. Maar uiteindelijk ben je aangenomen om een bepaalde taak of taken uit te voeren. De beste manier om jezelf thuis te voelen op je nieuwe werkplek is dan ook door jezelf op je taken te storten. Hierdoor leer je het meest over de baan. Wees ook niet bang om bij een leidinggevende aan te geven wanneer je ergens tegenaan loopt of wanneer iets niet lukt. Dit toont bij hen namelijk ook aan dat je jouw werk serieus neemt. Zo geef je direct een goede eerste indruk die aantoont dat jij een ambitieuze initiatiefnemer bent.
Lees ook: Je cv opstellen? Tips om de baan van je leven binnen te slepen