Je eigen webshop beginnen? Dit mag je niet vergeten
Heb jij altijd al gedroomd van het oprichten van je eigen webwinkel? Dan ben je niet de enige. Sinds en eigenlijk door de coronacrisis is menig Nederlander aan de slag gegaan met een eigen shop op het internet. Uit cijfers van het CBS blijkt namelijk dat er maar liefst 47% meer webwinkels zijn opgericht sinds de pandemie in vergelijking met periode ervoor.
Dat betekent natuurlijk niet dat je je eigen droom maar moet laten varen. Sterker nog: misschien is dit wel hét moment om je eigen webshop op te zetten! In dit artikel lees je enkele handige tips die je kunt gebruiken bij je eigen webwinkel beginnen.
Webshop starten: ga voor een uniek aanbod
Juist omdat er al zoveel andere Nederlanders zijn met een webshop is het goed om te weten dat je het vanaf de start goed aan moet pakken. Kies er daarom voor om een uniek assortiment aan te bieden om zo je slagingspercentage te vergroten. Het is belangrijk om jezelf te onderscheiden van je concurrentie om zo klanten te trekken. Hierbij kan en mag je uiteraard inspelen op wat er op het moment erg speelt. Een webshop in mondkapjes was aan het begin van de pandemie bijvoorbeeld een groot succes!
Een totaal nieuw product op de markt brengen is altijd een goed idee, maar hoe zit het met de uniekheid wanneer dat niet het geval is? De kans is groot dat je producten wilt verkopen die men ook al ergens anders kan vinden. Wanneer je niet uniek kan zijn met het aanbod moet je kijken naar de andere onderdelen van je website waarin je je kunt onderscheiden. Geef bijvoorbeeld een lagere prijs (als dat kan), gratis verzendkosten, leuke cadeautjes bij bestellingen of andere bijzondere extraatjes waarmee je net dat beetje meer geeft.
Begin gemakkelijk en maak je eigen website
Weet je eenmaal wat je wilt gaan verkopen en heb je daar een duidelijk plan bij gemaakt dan is het tijd om een website te maken. Veel beginnende ondernemers hebben meestal nog geen volle zakelijke rekening om een professional in te huren voor het maken van een webshop. Heb je dat wel dan is het aan te raden om daar direct goed mee te starten. Is dat niet het geval dan is het interessant om te weten dat een website starten tegenwoordig ook niet meer zo moeilijk is. Voor webshops (en ander soort websites) vind je bijvoorbeeld vaak complete templates en softwares waarbij je zo kunt beginnen.
Het grote voordeel hiervan is dat je niet ontzettend veel geld en tijd kwijt bent, terwijl je wel optimaal profiteert van een mooie webwinkel. En daar hoef je dus helemaal niet veel kennis voor te hebben. Je moet met dit soort software er wel rekening mee houden dat je gebonden bent aan bepaalde templates of mogelijkheden. Wil je het liever vanaf de start helemaal inrichten zoals je dat zelf voor ogen had? Dan is het aan te raden om je te verdiepen in het maken van websites of om toch iemand in te huren die voor jou een webshop kan maken.
Kijk naar manier en kosten van verzenden
Zodra je webshop klaar is, ben je er uiteraard nog niet. Waar veel mensen aan het begin van een webwinkelavontuur niet aan denken, is dat ze het hele proces rondom het verzenden van bestellingen ook moeten regelen. Dat betekent onder andere dat je moet kijken naar de manier hoe je bestellingen inpakt en verzendt, maar ook met welke verzendpartner je dat doet. De meeste beginnende ondernemers kiezen ervoor om zelf bestellingen in te pakken en bijvoorbeeld te verzenden met DHL of PostNL. Naarmate je webshop groeit, zul je merken dat je daar niet meer zoveel tijd voor hebt.
In dat geval is het aan te raden om voor een verzendpartner te gaan die de bestellingen bij je ophaalt en voor je verzendt. Er zijn verschillende bedrijven die dit doen. Dat scheelt jou als ondernemer vaak in tijd én kosten. De verzendkosten kunnen op deze manier (als een soort pakketkorting) vaak lager liggen, wat interessant is voor jou en je klanten. Natuurlijk kun je ook al vanaf het begin voor zo’n verzendpartner gaan als je dat prettig vindt. Op basis daarvan kun je gemakkelijker de verzendkosten berekenen.
Onderschat social media en reviews niet
Tot slot is het goed om verder te kijken dan alleen je webshop. Een website zelf maken is namelijk niet het enige wat bij een webwinkel hoort. Zo is het ook belangrijk om social media kanalen aan te maken; al is het alleen al om bekendheid te vergaren en zo klanten te trekken. Het is afhankelijk van wat je verkoopt welk medium interessant is. Kleding, sieraden en beautyproducten doen het bijvoorbeeld erg goed op Instagram en Facebook.
Zorg er ten slotte voor dat je de mogelijkheid aanbiedt voor klanten om reviews of beoordelingen achter te laten. Veel mensen vinden het fijn om eerst iets positiefs te lezen over een bedrijf of shop voordat ze er wat gaan kopen. Kijk bij een website zelf maken daarom eens goed of je de mogelijkheid hebt om zo’n reviewsysteem te integreren voor een transparant beeld van je webwinkel.