Nee zeggen tegen je manager: zo doe je dat tactisch

Werk & studie door Jeanine

Ben jij altijd degene die ja zegt terwijl je nee wilt zeggen? En moet jij het ontgelden als je manager weer een leuk klusje heeft verzonnen? Zeker op je werk kan het nog wel eens lastig zijn om nee te zeggen. Toch is het wel belangrijk om te doen, zodat je je eigen grenzen kunt bewaken. Hoe doe je dat een beetje tactisch? Nou, zo dus!

Nee zeggen

Lees ook: Zo word jij een carrièretijger op de werkvloer

Problemen

We vinden het nog altijd lastig om nee te zeggen tegen een ander, vooral als diegene de baas of manager is. We zijn bang dat we anders onbeleefd en onsportief overkomen. Door continu extra taken aan te nemen terwijl je die er eigenlijk niet bij kunt hebben, creëer je de indruk dat je het aankunt. Zo kom je door je grote workload misschien niet aan je normale taken toe en moet je overuren maken om alles af te krijgen. Je mentale gezondheid kan ook een behoorlijke schop krijgen, omdat je te veel hooi op je vork hebt genomen. Werk teruggeven omdat je het eigenlijk toch niet erbij kunt hebben? Dat lijkt al helemaal not done en doen we over het algemeen niet. We zouden eigenlijk gewoon vaker nee moeten zeggen, maar dat is easier said than done. 

Waarom nee zeggen juist goed is

Bekijk het eens vanuit een ander perspectief: hoe goed is het als jij juist wél nee durft te zeggen? Dan sta je pas sterk in je schoenen! Je weet immers precies wat je aankunt en daardoor zorg je er ook voor dat je efficiënt en productief blijft. En dan ben je veel meer waard voor het bedrijf!

1. Maak eerst zelf een beslissing

Krijg je een extra klus of taak aangeboden, of wil je baas dat je wat langer doorgaat? Denk er eerst goed over na. Als je altijd ja zegt, ben je al gauw geneigd om dat nu weer te doen. Weet je niet zeker of je tijd of zin hebt? Geef dan aan dat je er later op terugkomt, zodat je erover na kunt denken. Dat is helemaal niet gek en juist een goede stap. Wil je baas of manager direct antwoord? Luister dan naar je onderbuikgevoel, dat klopt meestal wel.

2. Zeg je nee? Wees direct, maar netjes

Het is belangrijk dat je manager weet dat hij of zij verder moet zoeken naar iemand die wel kan. Wees dus direct, maar houd het netjes. Raak bijvoorbeeld niet defensief, maar wijs het op een prettige manier af. “Wat fijn dat je bij die klus aan mij denkt! Dat waardeer ik, maar ik heb op dit moment daar geen tijd voor.”

3. Geef een duidelijke reden aan

Je bent niemand een hele verantwoording verschuldigd, maar het is wel zo prettig om een duidelijke reden aan te geven. Je hoeft niet in volle details te treden, maar zo weet de ander waar hij aan toe is. "Sorry, maar mijn agenda is al gevuld met al mijn eigen taken" is duidelijk genoeg.

4. Vermijd smoesjes

Verzin geen reden puur om een reden te geven. Aan liegen heeft niemand iets en eerlijk zijn voelt ook een stuk fijner. Een smoesje dat je vanavond op je nichtje moet passen terwijl je gewoon op de bank gaat netflixen, is nergens voor nodig. Natuurlijk hoef je niet precies dát als reden op te geven. Je kunt wel aangeven dat je vanavond niet kunt overwerken, omdat je al iets gepland hebt. Dat is ook zo: tijd met jezelf, en dat is net zo belangrijk!

5. Communiceer met elkaar

Dat je op dat moment geen tijd hebt, betekent niet dat je het compleet moet laten varen. Soms vind je een klus hartstikke tof, maar heb je die week een bomvolle agenda. Geef dan aan dat je het heel graag wilt doen, maar op het moment zelf geen tijd hebt. Zo houd je voor jullie allebei de mogelijkheid open, maar bewaak je ook je eigen grenzen. Vaak is heel veel mogelijk, als je er maar open over communiceert.

6. Sta achter jezelf

Waarom je nee zegt, is geheel aan jou. Het maakt niet uit of je te veel taken hebt, de opdracht niet ziet zitten of gewoon even geen zin hebt. Jouw reden is jouw reden. We leven niet om te werken en nee zeggen zou helemaal niet zo’n big deal moeten zijn. Sta dus achter je keuze. Zeg niet alsnog ja, alleen maar omdat je baas er niet zo blij mee is of het geen goede reden vindt. Zolang je maar op een respectvolle manier met elkaar omgaat (en respect moet van twee kanten komen!).  

7. Probeer mee te denken

Wil of kun je zelf niet, maar weet je een collega die geïnteresseerd zou zijn? Dan kun je bijvoorbeed aangeven dat je geen tijd hebt, maar wel iemand weet die het op zou kunnen pakken. Zo denk je met je werkgever mee en zeg je toch nee. Wees daarin echter wel voorzichtig, want je wilt niet iemand anders met taken opzadelen.

Bron: Bedrock

Lees ook: Vind je videocalls ook zo awkward? Volg dit advies op