5 tips bij een merk registreren
Je gaat een merk opzetten, hoe spannend! Een kledingmerk, webshop of sieradenlijn, elk product heeft een merknaam nodig. Voordat je een domeinnaam hebt gekocht en logo's hebt ontworpen is het belangrijk om je merk te registreren. Tja, hoe werkt dat precies?
1. Doe altijd uitgebreid merkonderzoek
Voordat je een merk gaat registreren, is het belangrijk om te onderzoeken of het vrij is. Niet alleen bij de Kamer van Koophandel, maar ook in de merkenregisters van de Benelux, EU of andere landen waar je bescherming nodig hebt. Als je jouw handelsnaam niet als merk registreert, dan kan je nog steeds problemen krijgen. Je weet namelijk pas zeker dat je een merk mag gebruiken en geen merkinbreuk pleegt op het moment dat de registratieprocedure is afgerond en je merk is ingeschreven.
Krijg je bezwaar door een ouder merk, dan kan het zijn dat je de naam niet niet kunt registreren en dus ook niet meer mag gebruiken. Daarom is het essentieel om uitgebreid te onderzoeken of jouw merknaam beschikbaar is voordat je de procedure start.
2. Kies een merk met voldoende onderscheidend vermogen
Een merk moet onderscheidend vermogen hebben om geregistreerd te kunnen worden. Beschrijvende merken worden geweigerd. Zo kan je Apple wel registreren voor telefoons en computers, maar niet als groenteman. Diesel wel voor kleding, maar niet voor brandstoffen.
Overigens kun je weigering op onderscheidend vermogen prima voorkomen met een sterk logo. Veel mensen denken dat een beschrijvend merk met een logo eigenlijk geen bescherming geniet, omdat iemand anders dan dezelfde naam kan gaan gebruiken als ze gewoon een ander logo toevoegen, maar niets is minder waar. Bedenk je maar eens wat er gebeurt als jij nu met de naam Vegetarische Slager vleesvervangers gaat verkopen. Maar dan met een ander logo dan het vrouwtje met de peentjes in haar hand. Geheid dat je gedonder krijgt. Treffend voorbeeld dat ook beschrijvende merken vaak prima te beschermen zijn. Goed, boekwinkel als merk registreren met een mooi logo er omheen om weigering te voorkomen, zal je natuurlijk nul bescherming geven op het woord boekwinkel. Sommige termen moeten immers voor iedereen beschikbaar blijven om te gebruiken.
Overigens mogen merken die in strijd zijn met de openbare orde of goede zeden niet. Recente voorbeelden hiervan zijn merken met Covid in de naam.
3. Voorkom verwarring met oudere merken
Als je goed merkonderzoek uit stap 1 hebt gedaan, dan weet je vast wel welke merken op die van jou lijken en of het dus verstandig is om met jouw merknaam door te gaan of niet. En let ook op bekende merken. Die hebben vaak hele brede bescherming. Denk bijvoorbeeld niet dat je daarbij kunt aanhaken door een net iets andere naam te kiezen.
4. Ga voor een goed te registreren merknaam
Populair zijn tegenwoordig fictieve namen die een echt woord lijken en daarom goed blijven hangen omdat ze ook makkelijk uit te spreken zijn. Dergelijke namen zijn goed te beschermen, omdat ze niets zeggen over wat je doet.
De laatste tijd zien we veel partijen die kiezen voor vertalingen. Dus bijvoorbeeld een Latijnse naam die lekker bekt en misschien qua gevoel wel dichtbij de betekenis ligt van het Nederlandse woord.
5. Doe het zelf of kies een merkenbureau
Er bestaan talloze merkenbureaus in Nederland. Je kunt ervoor kiezen om zelf je merk te registreren bij de overheidsinstantie of dit te laten doen door een professioneel merkenbureau.
Beide is eigenlijk prima. De ene ondernemer kiest ervoor om het lekker zelf te doen en de andere doet dit vanwege de aanzienlijke risicoกฏs juist liever niet zelf en kiest ervoor om de ervaring van zogenoemde merkengemachtigden in te zetten. Een eenvoudige registratie voor kleding kan je natuurlijk super simpel zelf proberen doen alleen is er dan wel de kans dat je denkt goed beschermd te zijn terwijl dit mogelijk niet zo is. Als het gaat om coaching, consultancy, software of andere producten of diensten die je misschien zelfs ook wel in andere landen buiten de Benelux en EU wilt vastleggen, kan het een tip zijn om hier hulp bij in te schakelen.
De keuze is aan jou als ondernemer.