'Help! ik kan niet opschieten met mijn collega'
Die éne collega die het bloed onder je nagels vandaan haalt… Iedereen herkent het wel. Is het bij jou de collega die aan hetzelfde bureau zit? Of ben je recent manager geworden en word je na je promotie niet serieus genomen door iemand onder je? Niet kunnen opschieten met een ‘vervelende’ collega leidt tot stress, irritatie en verlies van werkplezier op de werkvloer. Ergernissen op het werkveld zijn helaas een veelvoorkomend fenomeen. Hoe bereik je een betere verstandhouding met een vervelende collega?
Lees ook: Zo creëer je een fijne thuiswerkplek
Conflicten op het werkveld
Irritaties onder collega’s kunnen overgaan in conflicten. Conflicten op de werkvloer kunnen ontstaan omdat jij en je (directe) collega twee totaal verschillende werkpersoonlijkheden hebben. Conflicten kunnen in twee categorieën verdeeld worden: hete en koude conflicten. Bij hete conflicten gaat het er verhit aan toe, zo wordt er openlijk naar elkaar gesnauwd. Koude conflicten zijn juist subtieler, het probleem wordt niet besproken, maar er hangt ‘iets’ in de lucht. Volgens het CBS heeft één op de vijf werknemers in 2016 een kortdurend conflict (gehad) met een collega. Hoe voorkom je dat jij en je ‘vervelende’ collega belanden in een conflictsituatie?
Behandel een ander zoals je zelf behandeld wil worden
De manier waarop jij iemand benadert kan het gedrag van een ander − hopelijk positief − beïnvloeden. Behandel een ander zoals je zelf behandeld wil worden, is daarom een wijze les. Wees daarom vriendelijk naar de vervelende collega door hem of haar te groeten of oprechte interesse te tonen. Dit kan je ook doen door actief te luisteren naar wat je collega te zeggen heeft. Misschien neemt hij of zij een voorbeeld aan jou.
Stop met vergelijken
Stop met je te ergeren aan die onaangename collega. Al die kostbare energie kan je veel beter in je eigen werk investeren. Neemt je collega continu een rookpauze? Of maakt zij of hij alleen maar domme of vervelende opmerkingen? Dit gedrag heeft niks met jou te maken. Just let it go! Jij doet gewoon netjes je werk. Als je collega continu met alles bezig is behalve werken, zal hij of zij er vroeg of laat over aangesproken worden door jullie manager. Zelf de manager spelen is hierbij niet de oplossing. Ben jij wel de manager over deze collega, dan moet je hem of haar op dit gedrag aanspreken. Kraak de ander niet af, maar wees duidelijk en eerlijk.
Ga het gesprek aan
Het is natuurlijk erg spannend om een gesprek te voeren over jullie werkrelatie en het liefst iets wat je vermijdt. Maar al je frustraties alsmaar opkroppen is nóg frustrerender en onnodiger. De kans dat je collega niet eens doorheeft dat zijn of haar gedrag vervelend is, is namelijk erg groot. Plan in je agenda een plek waar jullie rustig kunnen zitten en praten. Als je het gesprek aangaat let dan op je (non) verbale communicatie. Probeer niet aanvallend te zijn en vanuit jezelf te spreken. ‘Ik merk dat ik snel afgeleid ben doordat jij veel op Facebook zit’, klinkt een stuk vriendelijker dan ‘Jij zit continu op Facebook wat mij enorm stoort’. Communication is key.
Schakel een conflictbemiddelaar in
Dreigt het probleem uit de hand te lopen en komen jullie er gezamenlijk niet uit? Dan kan de hulp van een conflictbemiddelaar ingeschakeld worden. Dit kan een manager zijn, een intern vertrouwenspersoon of een extern persoon. Een conflictbemiddelaar is onpartijdig en kan met een neutrale blik de situatie beoordelen. Het doel is uiteindelijk om een middenweg te vinden die voor beide partijen werkt!
Laat het los
Blijkt de samenwerking tussen jou en je werkpartner een mission impossible te zijn? Accepteer dat je niet met iedereen overweg kan, maar dat je je op werk nou eenmaal moet aanpassen aan verschillende personen. Er wordt van je verwacht dat je je professioneel opstelt, daarom is het belangrijk om emoties en feiten van elkaar te onderscheiden. Natuurlijk zijn er altijd uitzonderingen. Een onveilige werksituatie, of situaties waarin je psychologisch last ervaart van collega’s zoals pesten dien je uiteraard aan te kaarten bij je manager of vertrouwenspersoon. Want wanneer je zelf geen oplossing zoekt, zal er waarschijnlijk niets veranderen.
Hoe ga jij om met een vervelende collega?
Lees ook: Wat je niet moet zeggen tijdens een sollicitatiegesprek