Deze Heineken-reclame ligt onder vuur wegens racisme
Heineken is sinds gisteren wereldwijd onderwerp van discussie. Amerikaan Chance the Rapper beschuldigde het biermerk van racisme vanwege het 'light is better'-reclamespotje. De rapper meent dat sommige bedrijven expres racistische reclames maken om meer views te krijgen.
Lees ook: Smullen! Dit Instagram-account verzamelt de horrorhuizen van Funda
Licht is beter
Het gaat om een reclame voor Heineken Light. In de commercial zie je hoe een barman met een verrekijker een twijfelende vrouw spot. Hij schuift vervolgens een light biertje over de bar. Deze glijdt eerst langs een zwarte vrouw, zwarte muzikant en vervolgens langs nog een zwarte vrouw voordat het naast het glas wijn van de aarzelende vrouw belandt. Dan verschijnt de slogan 'Sometimes light is better' in beeld.
I think some companies are purposely putting out noticably racist ads so they can get more views. And that shit racist/bogus so I guess I shouldn’t help by posting about it. But 😂 I gotta just say tho. The “sometimes lighter is better” Hienekin commercial is terribly racist omg
— Chance The Rapper (@chancetherapper) 26 maart 2018
Im not saying boucott them or go off im just noticing how often it happens and I think they baiting consumers and tweeters and freelancers and shit. Like I didnt wanna tweet about it so bad 😂😂 but its like how can u not
— Chance The Rapper (@chancetherapper) 26 maart 2018
Verwijzing naar light bier
Sinds Chance the Rapper, en vele anderen daarna, zich over boos maakten, is de reclame door Heineken weggehaald. "De regel 'Sometimes lighter is better' in de commercial verwijst naar Heineken Light bier en nergens anders naar", aldus John-Paul Schuirink, director global communication. "Sommige mensen in de Verenigde Staten hebben het zinnetje helaas anders geïnterpreteerd, maar dat was natuurlijk nooit de intentie van de commercial. Het gaat over light bier."