H&M komt met excuses na 'racistische trui' debacle
H&M heeft z'n excuses gemaakt na aanleiding van alle ophef over de 'racistische' trui die gisteren de ronde deed op social media. Op de Britse website van H&M was een donker jongetje te zien die een groene trui draagt met de tekst 'Coolest monkey in the jungle'.
Excuses
Inmiddels heeft H&M zelf dus ook gereageerd. "We begrijpen dat veel mensen boos zijn over de foto van de kindertrui. Wij, die werken bij H&M, kunnen het er alleen maar mee eens zijn. Onze excuses dat deze foto is genomen, en ook voor de print op de trui. Daarom hebben we de foto van onze kanalen verwijderd en ook de trui uit de schappen gehaald. Het is duidelijk dat onze gebruikelijke werkwijze niet op de juiste manier is nagestreefd, zonder twijfel. We gaan goed onderzoeken hoe dit heeft kunnen gebeuren om dit soort fouten in het vervolg te voorkomen."
— H&M (@hm) 9 januari 2018
The Weeknd
Op Twitter werd er met veel ontsteltenis gereageerd op de omstreden foto en ook superster The Weeknd liet weten diep teleurgesteld te zijn in de Zweedse modeketen. In een tweet liet hij weten: "Ik werd vanmorgen wakker geshockeerd en gegeneerd door deze foto. Ik ben zwaar beledigd en wil niet meer met H&M werken."
woke up this morning shocked and embarrassed by this photo. i’m deeply offended and will not be working with @hm anymore... pic.twitter.com/P3023iYzAb
— The Weeknd (@theweeknd) 8 januari 2018
Gemengde reacties
Ook andere Twitteraars vonden de keuze van het model in combinatie met de trui op z'n zachtst gezegd ondoordacht. Ook op onze Facebookpagina werd gereageerd, maar de reacties hier waren met name negatief tegenover alle ophef.
Lees ook: H&M onder vuur om 'racistische' trui voor kinderen