H&M onder vuur om 'racistische' trui voor kinderen
Oeps, het lijkt erop of iemand bij H&M flink heeft zitten slapen. Het Zweedse merk ligt namelijk flink onder vuur nu er een trui op de Britse website te bestellen is die... tja... niet zo handig gekozen is qua tekst en model.
Op de website is een donker model te zien die een groene trui met capuchon draagt. Tot nu toe niks mis, totdat je de tekst op de trui leest: 'Coolest monkey in the jungle'. Aiiii.... tja, dat is niet zo handig gekozen. Toen iemand het opmerkte en hierover een tweet plaatste, werd de verontwaardiging op social media steeds groter. Inmiddels heeft H&M de foto met het model van de website gehaald, maar zoals dat gaat op het internet... niets verdwijnt voorgoed en er gaan genoeg printscreens rond op het internet.
Het is niet de eerste keer dat een warenhuis onder vuur ligt om onhandig gekozen kleding. Zo had Zara ooit een streepjesshirtje met een gele cowboyster die verdacht veel weg had van de concentratiekampkleding uit de Tweede Wereldoorlog en was er laatst nog veel te doen om 'Anne Frank' carnavalskleding (say whaaaat? Ja echt).
De reacties op Twitter zijn niet mals en de foto van de racistische trui wordt massaal gedeeld.
. @hm, have you lost your damned minds?!?!?! pic.twitter.com/EYuCXLZtv3
— Charles M. Blow (@CharlesMBlow) 8 januari 2018
Whose idea was it at @hm to have this little sweet black boy wear a jumper that says ‘coolest monkey in the jungle’?
— Stephanie Yeboah (@NerdAboutTown) 7 januari 2018
I mean. What. pic.twitter.com/6AJfMdQS4L
More casual racism from H&M. This is nothing new when it comes to these clothing companies like Abercrombie and Tommy Hilfilger who have a long history of using their products to convey racist messages. https://t.co/6XwimxngCS
— Makkim (@Makkim77) 8 januari 2018
Lees ook: Woede om seksistische advertentie Yves Saint Laurent