Sneller een baan dankzij social media: expert geeft tips
Met een motivatiebrief en een CV op een A4’tje kom je er in 2017 niet meer. "Je moet jezelf profileren", "van jezelf een merk maken", zeggen de social media experts. Ja, dat is gemakkelijker gezegd dan gedaan. Daarom vroegen we loopbaanadviseur Roos Anemaet van Rooskleurig Communicatieburo wat je precies moet doen om in no time die droomjob te krijgen via social media.
Profileer jezelf
“Er zijn zoveel mensen die achter dezelfde baan aanzitten en hetzelfde kunnen. Toch moet het lukken om als werkzoekende op te vallen. Vooral als je kleur bekent. Laat zien wie je bent. Maak je profilering persoonlijk. Vertel waarin je geïnteresseerd bent, wat jij voor anderen wilt betekenen, wat jouw kijk op het leven is, wat je belangrijk vindt en welke persoonlijkheid jij inbrengt. Hiermee zet je iets origineels in. Niemand is hierin hetzelfde! Het gaat al lang niet meer alleen om kennis, ervaring en feiten. Als dit bij iedereen hetzelfde is, welke kies je dan? Werkgevers gaan selecteren op andere kenmerken.”
Visual storytelling
“Op social media kun je laten zien wie je bent. Alles wat je plaatst en deelt op social media is bewijsmateriaal. Je kunt je omgeving een kijkje geven in jouw leven. In je CV en op je LinkedIn profiel blijf je correct en informatief, maar op de tijdlijnen van bijvoorbeeld LinkedIn, Facebook en Twitter mag het wat losser. Het is een mooie plek om je expertise te etaleren. Via je berichtgeving, maar ook door mee te praten in discussies. Social media is in feite visual storytelling. Jij wordt als kandidaat aantrekkelijker als er beeld en persoonlijke ervaringen van jou te zien zijn. Daarbij kan een werkgever ook zien hoe anderen over jou denken. Hoe je vrienden op je reageren of wat oudcollega’s over je zeggen. Reacties van anderen maken je betrouwbaarder. Het zijn een soort sociale referenties.”
Wees actief
“Actief zijn op social media zorgt ervoor dat je beter wordt gevonden door werkgevers en headhunters. Social media maakt je zichtbaar. Je berichten kunnen in een mum van tijd heel veel mensen bereiken. Vooral als jouw netwerk je een handje helpt door je bericht te liken of te delen. Daarmee kan jouw bericht zomaar bij de juiste mensen terecht komen. En hoe vaker je langskomt, hoe geloofwaardiger je overkomt. Ga niet spammen, naar verstop je ook niet. Op social media geldt de kracht van herhaling. Als je vaak berichten plaatst denken mensen dat het goed met je gaat. Krom natuurlijk. Maar het werkt wel zo.”
Lees ook: Deze carrièreswitches kun je ook na je dertigste maken