Hoe afslankfotos je misleiden
Voor en na fotos van mensen die in een keer veel gewicht verliezen zijn vaak nep. Ergens wisten we dat natuurlijk al een beetje omdat je met een juiste pose, goede belichting en goede make-up ook heel veel kunt doen. Het Amerikaanse televisiestation NBC laat zien dat het nog veel verder gaat. Merken die reclame maken met fotos van een persoon die een transformatie heeft ondergaan, hebben die fotos soms gewoon van internet geplukt.
Zo is er een theemerk met de naam Wu-Yi Source dat in reclame-uitingen fotos gebruikt van de Amerikaanse Brook Shadwell, terwijl die vrouw daar helemaal niets van wist. In een reactie geeft ze aan dat ze de thee nog nooit gedronken heeft en geen idee heeft wat het precies is. Haar transformatie heeft ze te danken aan een jaar lang intensief sporten en een streng dieet - niet aan de thee.
Zo zijn er meer gevallen van fotos die gewoon gejat worden van internet om afslankproducten te promoten. Ook worden er fotos uit databanken (zogenoemde stock fotos) digitaal bewerkt zodat het lijkt of er een voor en na foto is. Niet intrappen dus!