Tekenfilmfiguren vanaf volgend jaar niet meer op snoepverpakkingen
Naast het feit dat lekkernijen voor kinderen precies in schappen op ooghoogte van kleintjes worden geplaatst, zien deze versnaperingen er vaak ook nog erg aanlokkelijk uit. Film- en stripfiguren zoals de Minions, Spongebob, Dora en Disney-figuren maken ongezonde snacks nóg aantrekkelijker voor kinderen. Maar deze vorm van kindermarketing zal in de loop van volgend jaar drastisch moeten veranderen.
De Federatie Nederlandse Levensmiddelen Industrie en staatssecretaris Martin van Rijn (Volksgezondheid) zijn na een lange discussie tot het besluit gekomen dat deze vorm van reclame gericht op kinderen tot zeven jaar gaat verdwijnen. Van Rijn heeft dan ook aan de Tweede Kamer bekend gemaakt dat in de loop van volgend jaar leuke plaatjes op ongezonde voeding voor kinderen niet meer voor zal komen en de levensmiddelenbranche de marketing hiervoor zal aanscherpen.
Martin van Rijn vindt het belangrijk dat ouders en hun kinderen niet continu geconfronteerd worden met aanlokkelijke reclame op ongezonde voedingsproducten. De voedselwaakhond pleit er al langer voor dat de overheid een einde maakt aan ongezonde kindermarketing. Vanaf 2017 zal dit dan ook het geval zijn.