Het is steeds meer een trend geworden: personal branding. Het promoten van jezelf als je eigen, unieke merk. Wil je jezelf online promoten, dan is het heel waardevol om te leren waar jij goed in bent en in welke vaardigheden jij uitblinkt. Hieronder wat tips om je op weg te helpen.
Gebruik het internet om jouw verhaal te vertellen
Of je nu een blog of een webshop start, het is goed om je gebruikers te informeren hoe jij op dit idee bent gekomen. Inspireer hen met jouw verhaal. Waarom ben je gestart met deze blog of met dit bedrijf? Op deze manier krijgen mensen een betere indruk van waar jij en je merk voor staan. Reclame is er al genoeg, we hebben juist in dit digitale tijdperk meer behoefte aan persoonlijke verhalen die opvallen tussen de massa. Dit kun je doen door bijvoorbeeld een persoonlijke pagina op je blog aan te maken waar je je lezers informeert wie je bent, wat je doet en vooral ook waarom.
Bedenk een goede merknaam
Elke business, of dat nu je webshop of je modeblog is, moet een goede, sterke naam hebben. Denk goed na over de naam, dit is één van de belangrijkste beslissingen die je zult nemen. Bedenk voor jezelf wat je uit wil stralen, wat moet jouw merknaam zeggen? 'Marietjes Blog' klinkt misschien heel leuk voor nu, maar bedenk wel dat het misschien niet heel erg professioneel overkomt. Bovendien zal je niet de enige zijn die zo heet. Kies een naam die je niet snel zat wordt, als het goed is moet je er nog een tijdje mee door. Wees origineel!
Laat jezelf zien... door sociale media
Eén van de belangrijkste dingen van personal branding op het web is zichtbaar zijn. Sociale media kunnen je daar goed bij helpen. Maak een professionele Twitter-account aan en ga mensen volgen die voor jou en je merk interessant zijn. Er zijn veel belangrijke en invloedrijke personen actief op Twitter, dus presenteer je zoals je gezien wilt worden. Twitter is een handig medium om te laten zien dat je actief bent. Pas wel op: meld alleen iets op Twitter als je daadwerkelijk écht iets zinnigs te melden hebt. Het kan echt niemand wat schelen dat je net naar de wc bent geweest...
Op LinkedIn kun je je eigen zakelijke profiel aanmaken. Leer je mensen kennen die interessant zijn voor jouw merk? Nodig ze dan uit om in contact te komen via LinkedIn. Zo bouw je interessante connecties op die ook later goed van pas kunnen komen.
Bezoek ook eens andere blogs en laat een reactie achter. Wees actief, zo leren mensen jou kennen en laat je zien dat jij bestaat. Bij veel reactieformulieren op een website of blog kun je jouw naam en website invullen. Zo kunnen mensen via je naam op jouw webshop of blog terechtkomen. Let op: ga niet spammen, en daarmee bedoelen we reclame maken op andere sites voor jouw shop of blog. Hier maak je geen vrienden mee en het staat ook nog eens heel onsympathiek.
Google jezelf
Tik je naam of merknaam eens in op Google en kijk eens wat daaruit komt. Wil je jezelf echt promoten als merk, wees dan voorzichtig met foto's en andere persoonlijke informatie. Je adres of telefoonnummer zijn dingen die je maar beter niet kunt delen. Er zijn veel manieren om hoger in Google te komen, dit kan bijvoorbeeld door zoekwoorden (tags) in stellen waardoor mensen jouw blog sneller vinden.
Wel of geen merk worden?
Bedenk goed waar je aan begint. Start je een blog, dan verwachten jouw lezers dat je die netjes bijhoudt. Neem de tijd om erachter te komen wat jij te bieden hebt en waarmee jij je kunt onderscheiden. Schrijf over onderwerpen die jou raken of waar je veel verstand van hebt. Mensen verwachten dat een webshop up-to-date is en voorzien is van goede productfoto's. Kun je het niet alleen, schakel dan de hulp van anderen in.
We hebben nu een paar tips uitgelicht, maar er zijn er natuurlijk nog veel meer. Zin gekregen om aan de slag te gaan?
Meer lezen over blogs? Lees dan bijvoorbeeld het succesverhaal van blogger Ernst-Jan Pfauth in zijn boek Sex, Blogs & Rock-'n-Roll.
Kijk hier voor een checklist en een uitgebreid stappenplan!