De kracht van de open sollicitatie
Een goede sollicitatiebrief schrijven is al een hele kunst, het schrijven van een open sollicitatiebrief (of sollicitatiemail) is nog lastiger. Je biedt jezelf namelijk aan een bedrijf aan zonder te weten of ze op dit moment iemand nodig hebben. Sterker nog: ze hebben niemand nodig, anders hadden ze wel een vacature open staan. Je droom achterna Ten eerste moet je voor jezelf duidelijk hebben waar jouw kracht ligt. Denk aan vorige (bij)banen, oppasbaantjes, stage, school en studie. Waar kreeg je de meeste complimenten voor? Om welke redenen keken anderen naar je op? Vraag het oud-collega's en vrienden: wat zijn jouw beste eigenschappen? Verzamel ook 'bewijs', zeggen dat je daadkrachtig bent betekent niet zo veel. Vertellen dat je op de middelbare school een schoolkrant wilde beginnen en dit ook met succes hebt gedaan, zegt wel iets. Heb je voor jezelf duidelijk wat je beste eigenschappen zijn, dan is het tijd om in te vullen hoe jouw droombaan eruitziet. Is dat op een kantoor? Is dat buiten? Is dat in een winkel? Visualiseer het: hoe laat je wakker wordt, waar je heen gaat, hoe je daar komt (fiets, auto, trein) en wat je vervolgens de hele dag doet. In de praktijk Hetzelfde principe kun je ook toepassen op andere droombanen. Je kunt zelfs irritaties gebruiken voor nieuw werk. Vind je dat tv-reclames stukken beter kunnen en weet je ook precies hoe? Zorg dat je erachter komt wie bepaalde reclames maakt en bedenk een totaal nieuwe reclame. Dat concept kun je opsturen met je sollicitatiebrief. Je laat dan zien hoe jij het zou aanpakken en waarom dat nog beter werkt. Je sollicitatiebrief Om je een idee te geven volgt hieronder een voorbeeldbrief. Natuurlijk geheel fictief, maar zo krijg je een duidelijker beeld. Beste Philips, 'Let's make things better', dacht ik vorige week. Waar zou ik dat beter kunnen doen dan bij Philips, die deze pakkende zin jarenlang als slogan gebruikte? U heeft momenteel geen vacatures openstaan voor ontwerpers op de afdeling tv & computer. De komende vier alinea's wil ik u er desondanks van overtuigen dat ik een fantastische aanvulling ben voor dit team. Na mijn studie productenkunde wil ik het liefst aan de slag bij een bedrijf dat zowel nationale als internationele bekendheid geniet. Daarbij zoek ik een werkgever die om zijn werknemers geeft. Over Philips hoor ik enkel positieve berichten. Zo heeft Philips de beste pensioensregeling van de Benelux en worden er leuke uitjes georganiseerd. Ik ben iemand die verder denkt, net als Philips dat van zijn medewerkers verwacht. Bij elk product dat ik gebruik, vraag ik me af of er geen betere oplossing voor bestaat. Vaak maak ik ontwerpen voor verbeterde versies van onder andere tv's en computers. Het is mijn droom om hier mijn beroep van te maken. De motivatie heb ik, de kwalificaties ook. In de bijlage vindt u, buiten mijn CV, twee ontwerpen van bestaande Philips-televisies, inclusief een verantwoording voor de ontwerpen. Hiermee wil ik graag laten zien hoe ik werk en wat ik voor Philips kan betekenen. Ik ben ervan overtuigd dat ik met mijn inzicht en ontwerptalent mee kan werken aan nog betere producten dan Philips al op de markt brengt. Hopelijk zijn deze brief, de ontwerpen en mijn CV een reden om mij uit te nodigen voor een gesprek waarin ik mijn motivatie verder kan toelichten. Met vriendelijke groet, Inspiratie opgedaan? Succes met solliciteren en geniet straks van je droombaan! |