Copycat Zara
Bloggers worden steeds vaker gezien als de nieuwe muses in de mode. Blogs worden groter en bekender en krijgen steeds meer invloed. Ook de mode-industrie springt hier handig op in. Samenwerkingsverbanden tussen bloggers en grote modehuizen gebeuren steeds vaker. Toch gaat zo'n samenwerking niet altijd goed, vooral niet als één partij niet op de hoogte is gebracht... Spiegelbeeld Behalve een iets verplaatste zonnebril en een andere print op de drinkbeker is het exact dezelfde afbeelding. Het haar, de kleding en zelfs de houding van Betty zijn letterlijk gekopieerd en vertaald naar een print. De vraag is natuurlijk of de foto eigendom van Betty is of dat deze vrij te gebruiken is, omdat zij ervoor gekozen heeft deze openbaar te maken op internet. Maar dan is er ook nog zoiets als portretrecht. Wie er aan het langste eind heeft getrokken is nog niet bekend, maar ik denk dat alle ophef die hierdoor ontstaan is gratis publiciteit is en dus goud waard voor Zara. Een eventuele claim is een schijntje voor het mega modeconcern. The story continues Who's next? Hoe zou jij reageren als je per toeval een foto van jezelf tegen zou komen bij Zara of een andere winkel? Zou je schrikken, boos zijn en een aanklacht indienen? Of zou je trots zijn en je vereerd voelen? |