Het verhaal
Het overkwam Avis Cardella. In het consumeren-decennium van de jaren '90, het tijdperk van de wellustige welvaart waarin in de VS met een creditcard alles mogelijk leek, is zij verloofd met een rijke ondernemer, woont ze in een gigantisch huis op Manhattan en spendeert ze haar vrije tijd in The Hamptons. Ze is model-af, werkt inmiddels als freelance modejournaliste en mag op elk hipperdepip feestje komen verschijnen. Het leven lacht haar toe, het gaat haar voor de wind, ze heeft alles wat haar hartje begeert.
Dit allemaal is uiterlijke schijn. Avis is diepongelukkig en om nare gevoelens van onzekerheid, schuldgevoel en onverwerkte emoties uit haar verleden te onderdrukken, gaat ze vaak shoppen. Vaak, heel vaak, te vaak, elke dag. Avis kan niet ophouden met het kopen van de duurste designer-outfits, exclusieve crèmes, prachtige meubels, chique lingerie en krokodillenleren sieraden. Haar kledingkast puilt uit, maar ze wil altijd meer. Ze weet haar aankopen aardig te verstoppen, onderin haar kast op te bergen of zelfs helemaal niet uit te pakken. Avis vraagt zich dan ook regelmatig af hoe een vrouw die zo'n volle kledingkast heeft zich van binnen zo leeg voelt?
Avis lijdt aan oniomanie, oftewel koopverslaving. Ze kan niet stoppen met spullen kopen. Avis beschrijft in haar autobiografische boek Koopzucht de lust van het willen kopen en willen hebben, zonder het nodig te hebben. Het gevoel van euforie tijdens de transactie tot het gevoel het kledingstuk na het kopen gelijk weer in de prullenbak te willen gooien, beschrijft zij levendig in dit boek, dat vanaf nu verkrijgbaar is.
Oniomanie werd vooralsnog niet altijd serieus genomen. Een soort 'luxeprobleem' in plaats van een verslaving of stoornis. Avis beschrijft in haar boek hoe zij geleidelijk aan steeds meer ging winkelen om maar niet te hoeven denken aan de dood van haar moeder, haar mislukte carrières en relaties, de onmogelijkheid zwanger te raken en haar andere onzekerheden. We lezen hoe zij als jong meisje gefascineerd naar haar modebewuste moeder kijkt, en wenst dat zij er ook zo uit zou mogen zien. Haar familie heeft het echter niet breed en Avis doet er alles aan om toch modieus voor de dag te komen. Nadat ze echter een baan en een rijke vent aan de haak heeft geslagen, wordt zij aangetrokken door het grote geld en de levensstijl die daarbij komt kijken. Avis wil voldoen aan een ideaalplaatje en leeft daar ook naar.
Toch kan zij dit leefstijltje niet lang volhouden, financieel en emotioneel niet. Avis gaat als een echte junk aan haar verslaving onderdoor. Ze onderkent dat zij een groot probleem heeft, maar al haar pogingen om van haar koopverslaving af te komen lukken haar keer op keer niet. Dan krijgt ze uit onverwachte hoek hulp en probeert ze haar leventje weer op orde te krijgen. Maar of dat haar lukt?
En?
Koopzucht laat zien waar met name vrouwen uit de VS de laatste twintig jaar het slachtoffer van zijn geworden: een consumptiemaatschappij waarin alles mogelijk lijkt, met hulp van creditcards en valse beloftes. Avis heeft haar boek nu pas uitgebracht omdat de economische crisis een hoop ellende aan het licht bracht wat betreft het kopen op afbetaling. Nu we eerlijker zijn over wat we te besteden hebben in deze tijd van recessie, zijn we ook eerlijker over onze koopverslavingen. Het boek is dus zeer actueel en opent je ogen. Tegelijkertijd is het boek een aanklacht tegen de media, het creditcardwezen en de druk vanuit de maatschappij om aan bepaalde (uiterlijke) voorwaarden te voldoen.
Toch is Koopzucht ook een boek dat rommelig is geschreven, vooral door de emoties vanuit de jeugd van Avis die zij duidelijk nog niet goed onder controle heeft. Ze springt in haar boek van de hak op de tak en herhaalt een hele hoop dingen. Soms is dat erg verwarrend.
Koopzucht is een boek dat je moet lezen om de Carrie Bradshaws van nu te relativeren. Veel vrouwen lijden aan (een lichte vorm van) oniomanie of kennen vrouwen die daar aan lijden. Laat dit boek een les zijn om je eigen uitgaven en aankopen eens goed onder de loep te nemen. Een beetje genieten mag best, een beetje overspenden ook, maar laat het niet uit de hand lopen. De gevaren en signalen van koopverslaving worden in Koopzucht goed naar voren gebracht, maar het boek zelf is rommelig geschreven en is daardoor niet heel goed onderbouwd. Hou dat ook voor ogen tijdens het lezen.
Koopzucht
Avis Cardella
ISBN: 9049998348
Prijs: 16,95
Uitgeverij: Mistral