Maatje minder?

Mode & trends door Redactie Ze.nl

Dat maat 38, maat 38 is leek tot voor kort een feit. Natuurlijk valt de ene broek strakker dan de andere, lopen schoenen uit en kan een shirtje krimpen in de was, maar je grijpt in de winkel toch altijd jouw maat uit het rek. Het is een zekerheid die je hebt en die het makkelijk maakt zodat passen niet altijd nodig is als je aan het winkelen bent.

Less is more
Toch blijkt er iets flink te rammelen in de maatvoering van verschillende kledingmerken. Onder andere Topshop en Gap schijnen te sjoemelen met hun kledingmerken. Waarom? Omdat we ons fijner voelen in een maatje kleiner en daardoor meer gaan kopen. Stel je voor dat je opeens in een maat kleiner past, dit is voor veel vrouwen heel fijn en een goede reden om het te vieren met nog meer kleding. Doel bereikt voor de merken, maar een legere portemonnee voor de klant.

Maat, medida, misura
Hoe zit het met Nederlandse merken? Gaan de winkelketens hier ook voor meer geld met een maatje minder? Ik durf het niet met zekerheid te zeggen. Wel merk ik tijdens het passen dat een spijkerbroek bij het Spaanse Zara een stuk strakker zit dan eentje van het Nederlandse G-star. Ook Italiaanse merken vallen kleiner. H&M koop ik, met gevaar op krimpen, altijd een maatje groter en de boyfriendjeans kan me niet wijd genoeg zitten. Daarnaast schijnen we als vrouwen nog het meest moeite te hebben met het vinden van de juiste bh-maat. Maat heeft daarom misschien nog wel meer te maken met persoonlijke smaak en stijl, dan met het cijfertje aan de binnenkant van je kleding. Ingewikkeld blijft het wel, maar gelukkig kan je altijd de kleding passen en zit het bij thuiskomst toch niet goed, dan gewoon even ruilen. Daar doet Nederland over het algemeen niet moeilijk over.

Hoe vind jij het dat je bij Spaanse en Italiaanse ketens een maatje meer nodig hebt? Maakt dat je zin om te winkelen minder? En als het andersom zou zijn, koop je dan meer?