Bloed, zweet, tranen en tot je oksels in de motorolie. Niet veel vrouwen staan te springen om een barrel om te bouwen tot stoere wagen en daar vervolgens mee de woestijn en slechte Afrikaanse wegen te trotseren. Voor Merel van Oosterwijk komt met dit avontuur echter een droom uit.
Wat houdt de Amsterdam-Dakar Challenge in?
De Amsterdam-Dakar Challenge is een zogenoemde barrelrace. Het idee erachter is dat je voor maximaal 500 euro een auto, of beter, een barrel koopt. Die lap je voor maximaal 250 euro op en je rijdt er gesponsord mee van Amsterdam naar Dakar, Senegal. In Dakar worden de auto's geveild. De opbrengst daarvan en het sponsorgeld gaan naar een goed doel in Afrika. Wij hebben gekozen voor stichting 'Gambia Naar School'.
Hoe kom jij als vrouw erbij mee te doen aan deze challenge?
Ik ben als kind vaak meegeweest met oldtimer rally's met mijn ouders: de auto-gekte is er bij mij met de paplepel ingegoten. Als 11-jarig meisje ging ik mijn vader wel eens helpen in de garage, wanneer hij weer een oude Peugeot aan het oplappen was. Ik heb de liefde voor auto's dus niet van een vreemde: mijn vader is jarenlang automonteur geweest en heeft als grootste hobby klassieke Peugeot 404's.
Toen ik, als jarenlange trouwe volgster van de Parijs-Dakar rally op tv (de officiële wedstrijd-rally, red.), hoorde van de Amsterdam-Dakar Challenge, sprak me dat direct aan. De kick, die uitdaging...
Nu precies een jaar geleden werd het echt serieus. Ik reed met mijn vriend over de A10 rond Amsterdam en op dat moment kwamen we langs een groep challengers. Het begon gelijk te kriebelen. We hadden het er al vaker over gehad en eigenlijk zeiden we allebei meteen: "Dat gaan we ook doen volgend jaar! Het is nu of nooit."
Wat was jullie volgende stap?
Nadat ik van mijn werkgever toestemming kreeg om een maand onbetaald verlof te nemen, ging de bal rollen. Eerst een geschikt barrel zoeken voor een prikkie, sponsoren vinden, een website bouwen, een goed doel kiezen en veel, héél veel klussen aan de auto.
Ik heb geleerd om een radio, 27mc bakkie, antenne en verstralers te installeren. Daarnaast kan ik koppelingsplaten vervangen, olie verversen, de luchtfilter schoonmaken, bougies verwisselen... Dingen waar de gemiddelde vrouw niet dagelijks mee bezig is, zeg maar.
Sponsoren zoeken was in deze tijd wel een beetje een probleem. We hebben veel afwijzingen gekregen. Gelukkig is het toch gelukt er een aantal te vinden!
Hoe heb je die sponsoren gevonden?
Hoewel het dus over het algemeen erg moeilijk was, boden sommigen zichzelf aan. Het bedrijf waar mijn vriend destijds werkte was bereid om te sponsoren en de achterbuurman van mijn ouders vond ons initiatief zo leuk dat hij ook spontaan een duit in het zakje deed. Daarnaast wilde een goede maat van mijn vriend sponsor zijn.
Het is heel erg leuk om te zien dat mensen belangeloos giften doen. Zo was er iemand die zomaar onderdelen en handige accessoires opstuurde. Ook vroegen wij een bedrijf of ze een laptop wilden sponsoren... en dat deden zij ook! Het is echt heel tof om die bereidwilligheid mee te maken!
Naast sponsoren in het bedrijfsleven doen wij een jerrycan-sponsoractie. Door een jerrycan à 25 euro te doneren, breng je ons dichter bij het goede doel in Gambia. Het is echt verbluffend hoeveel vrienden, kennissen en familieleden dat doen.
En nu is het dus zover. Ben je nerveus?
Ja, ik ben wel nerveus. Mijn grootste angst is dat ons 'barrel' in midden-Frankrijk al de geest geeft. Een jaar lang elke zaterdag klussen en dan is het in één dag over... Maar ik ga er uiteraard voor Dakar te halen.
Daarnaast zie ik wel op tegen het vele zitten: we maken in totaal zo'n 8000 kilometer en zitten drie weken in de auto, dus dat zal wel een behoorlijke opgave worden. En oh ja, er gaan heel veel mannen mee, dus ik hoop dat het scheten laten, boeren en de ranzige grappen beperkt worden in aanwezigheid van een vrouw. Maar daar reken ik maar niet op... Straks ben ik gewoon one of the guys. Gelukkig rijdt er nog een dame mee, dus sta ik er niet alleen voor!
Waar kijk je het meest naar uit?
Eigenlijk heb ik overal zin in. We doorkruisen veel landen, waar ik erg nieuwsgierig naar ben. Wij doen ook nog eens mee met de full-extreme route, die is wat pittiger. Deze route leidt ons ook een aantal dagen de Sahara in en we zullen op de meest vreemde plekken overnachten. Bijvoorbeeld bij een oase. Nou, wie wil dat nou niet?!
Dit avontuur is ook een ultieme relatietest. Of niet?
We zullen zeker af en toe op de proef gesteld worden! Vooral als het heet is, ik moe ben en mijn maag knort na een lange dag en er is geen cola of chocola in de buurt. Dan is het mogelijk dat de bom een keer barst. Maar we zijn al acht jaar samen en wonen al bijna net zolang samen, dus ik denk dat we elkaar al wel door en door kennen. Bovendien: in elke relatie is het volgens mij gezond om zo nu en dan ruzie te hebben, ook in onze Feroza (Merel en haar vriend rijden in een gepimpte Daihatsu Feroza, red.)! It clears the air!
Wat zijn de gevaren en risico's en hoe sta je daar tegenover?
Naast het oplopen van ziektes, het tegenkomen van Mauritaanse rebellen, landmijnen en auto-ongelukken, zijn er weinig risico's. Dit zijn werkelijk dingen die je kan tegenkomen. In Mauritanië mogen we daarom ook niet alleen rijden en moet je in een groep blijven rijden met een gids. Verder is het geheel self-supported dus wat gebeurt, gebeurt.
Tot slot: wat MOET absoluut mee in de auto?
Leuke vraag. Naast de gebruikelijke tandenborstel en de pil, moet er cola light in de auto liggen en zeker een paar stukjes chocolade. Gesmolten of niet, dat maakt niet uit. Ach ja: een auto heeft benzine nodig, en Merel cola light en chocola. Anders loop ik niet!
Wil je Merel volgen op haar reis naar Dakar, check dan regelmatig de site www.fearlessferoza.nl. Ook als je een jerrycan wil sponsoren of geld wil doneren voor Gambia Naar School, vind je hier de nodige informatie.
Merel, zet 'm op!