Babyface: gladgestreken geluidsbehang
Hij heeft ook wel een reputatie hoog te houden, deze 46-jarige Kenneth Edmonds. Sinds de jaren '80 timmert hij aan de weg als producer, songwriter, zanger en muzikant en hij heeft vooral andere sterren aan hits geholpen. Behalve zichzelf, lijkt het.
Wist je bijvoorbeeld dat Babyface verantwoordelijk is voor 'End Of The Road' van Boyz II Men en dat Madonna het nummer 'Take A Bow' aan hem te danken heeft? Hele soundtracks heeft hij voor zijn rekening genomen, zoals 'Waiting To Exhale' en 'The Bodyguard'. Artiesten staan dan ook in de rij om met deze producer te werken, onder wie TLC, Usher, Whitney Houston, Toni Braxton en Michael Jackson.
In Nederland kennen we hem eigenlijk alleen van het duet 'How Come, How Long' met Stevie Wonder uit 1997. Tijd voor een nieuwe hit dus voor meneer Babyface! Helaas, dat zit er volgens mij niet in, want er lijken geen potentiële hits te staan op 'Grown & Sexy'.
'Sorry For The Stupid Things' en 'God Must Love U' zijn mooie liedjes, de titelsong 'Grown & Sexy' zing je na een paar keer al mee en 'Can't Stop Now' is best sexy. Maar het is veel van hetzelfde en wat traag. Wie van wat meer pit houdt, komt pas aan z'n trekken bij 'She?s International' en dat is ook meteen de laatste track.
Het album klinkt als een samensmelting van ballads van R. Kelly en Maxwell, maar dan helemaal gladgestreken en 'platgeproduceerd'. Niks spontaans, weinig origineels en - als je er echt voor gaat zitten - wordt het na een paar nummers ronduit saai! Kortom: een teleurstelling, want je zou meer verwachten van zo?n grootheid. Deze cd is vooral geschikt als geluidsbehang, maar dan wel een sjiek behangetje. En hij doet het trouwens ook prima in bad en in bed?