De Japanners komen!

Vrije tijd door Redactie Ze.nl
Made in Japan. De mensen achter de merken.

gaat over die Japanse bedrijven die zichtbaar en onzichtbaar deel zijn gaan uitmaken van onze maatschappij. Voordat ze in Europa terecht kwamen, legden de ondernemers een lange weg af. Dit boek is geen managementbijbel over hoe de wereld te veroveren, het is ook geen romantisch boek over Geisha's, bonsai en Ikebana. Het vertelt de levensverhalen van dertien merkenmakers die soms als kinderen al in kleine ateliers aan de slag gingen. Bij hun overlijden lieten zij bedrijven van wereldformaat achter. Zo was de stichter van Canon een arts, gespecialiseerd in verloskunde; cosmeticafabrikant Shiseido werd in 1872 door een samoerai gegrondvest; Nintendo drukt speelkaarten sinds 1889; het biodrankje Yakult kwam al in 1935 op de markt.

De struggle for life in het Land van de Rijzende Zon kan zeer goed, beeldend en vooral inspirerend materiaal opleveren. Made in Japan slaat echter net de plank mis. De persoonlijke touch verzandt bij vrijwel alle verhalen in nietszeggende quotes. De zeer interessante geschiedenis wordt soms met hazensprongen doorlopen, waarna er stilgestaan wordt bij momenten die voor de lezer niet interessant zijn.

Het boek doorworstelend, kom ik tot de conclusie dat de schrijfstijl de oorzaak is van de chaos. De zinsvolgorden en het woordgebruik verraden wellicht de Belgische afkomst van de schrijver. Zijn Nederlands is zeker niet het mijne. Aan het eind van sommige verhalen wordt een toelichting gegeven op enkele onderwerpen die aan bod kwamen. Dat zijn pas interessante stukjes. Onbegrijpelijk dat de hoofdstukken daar niet mee beginnen. In sommige gevallen snap ik pas wat ik gelezen heb, na die paar kleine cursieve alinea's. Jammer. Het idee is zeer goed, de uitwerking kan me niet boeien, laat staan inspireren.

Afbeelding verwijderd door redactie

Marcel Grauls
Made in Japan
248 bladzijden
Uitgeverij: Van Halewyck (BE)/Elmar (NL)
ISBN: 90-8556-017-2
Adviesprijs: 22,50 euro