Chicklit 'anders'

Vrije tijd door Redactie Ze.nl

Dit is nog eens chicklit 'anders'. Hoewel 'gewone' chicklit meestal ook erg goed te behappen is, is het verfrissend nu eens geen klunzige hoofdpersoon te volgen, die allerlei (herkenbare) onhandige vrouwenacties uithaalt. Kom terug bij mij (originele titel: Anybody out there?) van Marian Keyes (1963) is verrassend, bij tijden hilarisch, ontroerend, goed geschreven en zit technisch knap in elkaar.

Droge humor

Het boek bestaat uit drie delen en begint in Dublin. Anna komt bij haar ouders bij van ernstige verwondingen. De toon van het boek is vanaf bladzijde één gezet en blijft krachtig tot het eind. Met een flinke dosis droge humor observeert ze het dagelijkse leven van haar zus Helen, die een carrière is gestart als privé-detective (wat op zich al hilarisch is) en haar moeder die een beetje achter Helen aanhobbelt en werkelijk van een mug een olifant maakt. In dit deel lees je door middel van flashbacks hoe Anna's leven eruit zag in New York, hoe gelukkig ze was met haar baan, appartement, vrienden en niet te vergeten Aidan. Onduidelijk blijft waarom ze nu in Dublin is en wat er is gebeurd. In deel twee herpakt Anna haar leven, keert ze terug naar New York en probeert ze weer in contact te komen met Aidan. Omdat dat op een of andere vreemde manier maar niet lijkt te lukken, zoekt ze het 'hogerop'. In het laatste deel rekent ze af met haar verleden en probeert ze zo goed en zo kwaad als het gaat verder te leven.

Het is moeilijk een gedegen beschrijving van het boek te geven, omdat juist het mysterie rondom het verhaal gelijk ook de kracht is. Je vraagt je telkens af hoe het verhaal in elkaar zit, je bent net zo verward als Anna, zonder dat het irritant wordt. Op de juiste momenten licht Keyes tipjes van de sluier op, zodat je als lezer weer verder kunt.

Afbeelding verwijderd door redactie

Kom terug bij mij is het achtste boek van de Ierse Keyes, die met haar man in Dublin woont. Na een moeilijke periode in Londen en een afkickprogramma voor haar alcoholverslaving, begon ze in 1993 met schrijven. Haar eerste boek Watermelon publiceerde ze twee jaar later. Sindsdien is het hard gegaan met Keyes, die vaak wordt vergeleken met Helen Fielding (Bridget Jones' Diary). Bijna vijf miljoen exemplaren van haar boeken gingen over de toonbank en haar werk werd in 32 talen vertaald. Ze combineert in haar verhalen luchtige, toegankelijke chicklit met zware problemen. Zo kwam in De vakantie van Rachel het thema verslaving aan bod. In Kom terug bij mij is Rachel (hoofdpersoon in De vakantie van Rachel) de zus van Anna. Het is fijn om te weten hoe het met hoofdpersonen uit andere boeken gaat, zonder dat er een deel twee 'moet' verschijnen; vaak een slap aftreksel van het eerste succes.

Humor, herkenbaarheid en hilariteit

Kom terug bij mij bezit alles wat een goed vrouwenboek moet hebben: humor, herkenbaarheid, diepgang, verdriet en hilariteit. Drama wordt niet op een overdreven manier gebracht, het wordt juist heel puur beschreven. Het is zó echt, dat je je bewust wordt van de relativiteit van veel dagelijkse dingen. Het is niet zoals veel andere chicklits alweer verdrongen door iets op tv of in de krant, zodra je het boek uit hebt. Dat is een kunst die lang niet elke auteur onder de knie heeft. Waag je je eraan, houd dan wel een pak zakdoeken bij de hand, want het ene moment zit je te gieren van de lach, terwijl bij de volgende regel dikke tranen uit je ogen kunnen rollen.

Marian Keyes
Kom terug bij mij
484 bladzijden
Uitgeverij: The house of books
ISBN: 9789044318814
Adviesprijs: 17,90 euro

Bestel Online!

Kom terug bij mij
Marian Keyes