Première 'La Dia' groot succes!
vertelt het verhaal van Isabel, die door haar tante Rosita uitgenodigd wordt om in een klein Toscaans dorpje haar dertigste verjaardag te komen vieren. Isabel is een jonge vrouw die geleefd wordt door haar werk en haar voortdurend rinkelende mobieltjes. Ze is druk, druk, druk en deze manier van leven heeft duidelijk zijn weerslag op haar relatie met Hans en zichzelf. Tante Rosita is in alles haar tegenpool. Ze leeft met de dag en pakt iedere gelegenheid aan om te genieten van de goede dingen die het Italiaanse leven haar biedt. Ze omringt zich met artiesten uit het circusleven, met de goedaardige Giorgio als haar steun en toeverlaat.
La Dia
zit ongelofelijk knap in elkaar! Regisseur Bruno van Heystraeten heeft een heel goed evenwicht weten te vinden tussen de dynamiek van de verhaallijn en de magische Cirque du Soleil-achtige momenten. Het verhaal behandelt een interessant thema waar we allemaal mee te maken krijgen - het maken van keuzes - maar wordt nergens moraliserend. Tegenover de gestreste Isabel en de verhitte gesprekken met haar tante, staat de carpe diem sfeer in het Toscaanse dorpje. Als publiek word je meegezogen in de uitbundige vrolijkheid en de magische wereld van tante Rosita. Tegen deze bruisende achtergrond, gaat Isabel op zoek naar zichzelf en ontdekt wat ze nu eigenlijk wil met haar leven.
De cast is een indrukwekkende mix van musicalsterren en bijzonder getalenteerde mensen uit de wereld van het (circus)theater. Voor Manon Novak is dit haar tweede hoofdrol. Eerder had ze die al als Tika in de musical Ti-ta Tovenaar. Manon speelt de rol van Isabel met verve! Vol overtuiging zet zij haar als een neurotisch typje neer, dat langzaam maar zeker ontspant. Mijn complimenten gaan ook uit naar de zang- en acteerprestaties van musicalster Frédérique Sluyterman van Loo (tante Rosita) en naar de allround comédian Ramón Hopman (als Giorgio). Daarnaast dwongen de diverse artiesten eindeloos respect af met hun acrobatische lichaamskunsten, het jongleren, hoepelen, het maken van 'kristalmuziek' en hun opzwepende dansen. De opluchting dat deze première goed is verlopen, straalde van de artiesten af, toen zij de daverende staande ovatie na afloop in ontvangst namen.
En dan was daar nog de afterparty. Geheel in stijl verzorgd met heerlijke champagne, hapjes en een live orkestje. De sterren mochten zich verheugen in de belangstelling van allerlei mensen uit de theaterwereld. Zo spotte ik Marianne Wijnkoop (castingdirecter voor musicals en jurylid Idols), Haye van der Heyden (tekstschrijver) en musicalster Gerrie van der Klei. Maar het leukste waren toch wel de ongedwongen gesprekken met de uitgelaten cast van La Dia. Mijn respect groeide met de minuut toen ik vernam dat aan deze productie slechts vijf weken van repeteren vooraf waren gegaan, waarvan uiteindelijk maar twee met de hele cast samen! De grove verhaallijn stond natuurlijk al wel vast, maar verder moest alles nog vorm en inhoud krijgen. Zwoegen was het, gaven de meeste artiesten dan ook ruiterlijk toe. Opvallend was, dat wanneer ik mijn sceptische houding van vóór de show benoemde, iedereen dat herkende. Ook voor de cast was het een vraag hoe deze productie zou gaan uitpakken. Unaniem sprak men hun bewondering uit voor de regisseur, die niet schroomde om impopulaire beslissingen te nemen en duidelijke keuzes te maken.
Deze vorm van totaaltheater is nog nooit eerder in de Nederlandse theaters vertoond. Ik juich dan ook het initiatief van Kees Janssen (artistiek producent) toe, dat hij de stap heeft durven wagen. La Dia is wat mij betreft een absolute aanwinst in het aanbod van producties. Totaaltheater op topniveau! "Komt dat zien, komt dat zien!"
Foto's afterparty:
foto 1 Hoofdrolspelers Ramón Hopman en Manon Novak
foto 2 Artiesten Oliver Groszer en Christoph Müller
foto 3 Hoofdrolspeelster Frédérique Sluyterman van Loo en danseres Ingrid Jansen